kind met dyslexie engels leren

  • Carliene

    Mijn dochter van 15 moet op t vmbo engels leren. Ze heeft dyslexie en heeft nu grote problemen. Zij heeft een 2.7 voor engels en daarmee zou ze van school moeten. School zegt dat ik zelf voor bijles moet zorgen, maar weet iemand een handigheidje om engelse woorden te leren zonder poespas? Marleen zou er erg mee geholpen zijn. Ook met andere vakken is ze best wel gedemotiveerd wat leren betreft. Help!!

  • nellie

    Ze weten op school toch wel van haar dyslexie af?

    Dan wordt daar toch rekening mee gehouden?

    Waarschijnlijk weet ze de betekenis van verschillende woorden wel, maar het schrijven is dan het probleem, dat merk ik ook bij mijn dochter van 11 in groep 7 die nu engelse woordjes krijgt.

    kan de school je helemaal nergens mee helpen?

    heb je al contact opgenomen met de onderwijsbegeleidingsdienst?

    en misschien is het beter als ze van die school gaat en je op zoek gaat naar een school waar ze beter begeleid kan worden, waar men wel rekening houdt met haar dyslexie, en dan wordt ze waarschijnlijk ook wel meer gemotiveerd.

    Nellie

  • marnix

    Voor mij was het beste om te lezen. Zo veel mogelijke boeken in het nederlands en engels te lezen. Zo krijg je een grotere woorden schat, al kan je de woorden niet goed schrijven dan wel lezen.

  • juf

    Engels in voor dyslectici een van de ergste talen om te leren

    Dat komt omdat het Engels 40 klanken heeft en wel 1170 mogelijke lettercombinaties, In Italie is dat 25 klanken en zo'n 33 mogelijke lettercombinaties. Nou kan je zien dat Engels vreselijk moet zijn

    De readingpen zou een oplossing kunnen zijn, die leest ook Engels, maar hij is schandalig duur.Maar misschien is het iets dat de school aan kan schaffen???

    Praat op school eens over een oplossing, zeggen ga maar weg kan natuurlijk niet

    Sterkte

  • greetje

    Een leuke manier om woordjes te leren is met Teach 2000. Gratis te downloaden van internet www.teach2000.nl. Ideaal om woordjes te leren, ze kunnen zichzelf overhoren op verschillende manieren. Werkt eenvoudig, gewoon even uit proberen.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    gr. Greetje

  • r

    Hoi

    Ik ben zelf dyslectisch en ik heb zelf mijn HAVO examen met een van de hoogste eindcijfers in engels gehaald dit terweil mijn punt voor engerls in de brugklas en in de 2e klas niet hoger kwam dan een 4 (in een goede periode). De regeling was namelijk dat ik al vanaf mijn 3e HAVO jaar geen frans en duits meer volgde. Dit is via de onderwijsinspectie regegeld en was mogelijk omdat mijn andere cijfers de capaciteit voor HAVO aan gaven. De tijd die ik normaliter aan frans en duits zou besteden werd nu voor engels ingedeeld. Belangrijk is dan wel dat je weet om wat voor een soort dyslexie het gaat, bij mij zelf is het zo dat ik welliswaar grote moeite had met de schrijfopdrachten maar veel minder met het lezen waardoor het uiteindelijke examen en verschillende schoolonderzoeken die bestonden uit tekst verklaren, minder problemen gaven. Deze regeling was opgezet nog voor dat duidelijk werd dat ik dyslexie heb en er moet zeker ook een mogelijkheid zijn waneer dit al wel vast staat. Voorwaarde is wel dat de school daar ook energie in steekt en in mijn geval had ik indertijd een mentor die veel werk in heeft gestoken.

    Wanneer ook een leesprobleem bestaat kan het een idee zijn om te informeren naar een prismabril, dit kan dan helpen maar dit moet natuurlijk wel weer eerst onderzocht worden.

  • gympie

    Ik help mijn dochter altijd met woordjes leren, want als ze het alleen moet doen is het niet zo'n succes. Vooral moeilijk als ze de ene dag engelse en de andere dag duitse woordjes moet leren.

    Ook past ze wel de kaartjes methode toe. De woordjes op kaartjes schrijven en de vertaling aan de andere kant. Zo kan ze ook zichzelf overhoren en dan stapeltjes maken van goed/fout, net zo lang dat alles op het goede stapeltje ligt.

    Ook heeft ze bv veel moeite met luistertoetsen. Ze moet dan snel een multiple choice antwoord geven en die lijken voor haar altijd allemaal op elkaar. Ze kan zogauw het verschil niet zien.

  • gympie

    Heb dat programma meteen gedownload en mijn dochter is ermee aan de slag geweest. Lijkt me wel een handig programma. Zo kan ze ook meer zelfstandig leren en hoef ik niet meer zoveel te overhoren.

  • j de klein

    bij mijn zoon op school is er een cd dat mee loopt met boek de woorden die ze moeten leren komen dan voorbij en moeten nageschreven worden of er ziin letters weggelaten

    ik moet zeggen dat dat goed werkt

    groetjes jacq

  • m

    Ik moet zeggen dat ik echt slecht vind van de scholen om dat te zeggen.

    Ik heb van vmbo-tl gedaan. In het eerste jaar bleek dat engels en frans een probleem was. Frans kon geregeld worden door examencomiesie (was geen examen vak bij ons op school dus hoefte niet via minsterie van onderwijs), voor duits heb ik een speciale onthefing gekregen. En veder werd er bij de examens niet al te veel op de spelfouten geld, meer op de klank, aangeizen ik echt schrijf zoals ik het hoor.

    Ik zou met de mentor/decaan eens een gesprek aan gaan WAT hun kunnen doen, aangezien ze dat wel verplicht zijn als uw dochter een dyslexie verklaring heeft.