ervaringen met Van Gemert Therapie en prismabrillen gevraagd

  • Annemarie

    Hallo,

    Ik ben een leerkracht op een basisschool en ben op de hoogte van de prismabrillen via de van Gemert Therapie. Zelf ook heb ik ook een prismabril, maar niet vanwege dyslexie. Graag zou ik ervaringen horen met de van Gemert Therapie of prismabrillen in het algemeen in relatie tot dyslexie. Vanwege mijn werk als leerkracht ben ik heel benieuwd of er vooruitgang geboekt wordt met een prismabril. Wellicht kan ik hier andere kinderen bij ons op school weer mee helpen.

    Je kunt me mailen; elshof @horizon.nl. Alvast bedankt!

    Annemarie

  • juul

    Hoi Annemarie,

    Mijn jongste dochter heeft zeer ernstige dyslexie. Zij heeft nu een paar jaar een prismabril met een prisma van 4. Dit is vrij hoog. Het eerste wat ze zij was: Wisten jullie dat al die letters achter elkaar staan. Bij haar danste de letters altijd, waardoor het leren lezen zeer bemoelijkt werd. Haar dyslexie is hiermee natuurlijk niet verholpen, maar het lezen wel minder vermoeiend geworden. Ze heeft de bril dan ook alleen op bij het lezen en bij het gebruik van de computer.

  • marie

    hai,

    ik ben 32 en dislekties. met 19 jaar leerde ik pas de verschillen tussen de dubbelklanken en 3 jaar gelden ondekt dat ik geen diepte kon zien omdat mijn ogen niet samen werkten. ik heb dus nu een prisma bril die mijn ogen helpt om 1 punt te zien ipv 2. ik kan er niet mee auto rijden of uberhoud mee lopen want na 30 jaar geen diepte te kunnen zien en dan ineens wel, dat kunnen de hersens niet aan. maar het helpt wel degelijk bij het lezen en schrijven want mijn ogen werken samen. dislekties zal ik altijd blijven maar er is nu meer rust en consentratie.

  • yvonne

    mijn kinderen hebben allebei een prisma bril gehad ivm vermoeden dyslectie en sorry maar voor hen maakte het geen verschil. je wilt alles proberen om ze te helpen, maar ik heb nu voor 600 euro brillen in de kast liggen. daar word een mens niet vrolijk van toch???

  • henk

    dylexie is een leerstoornis. dat kan een bril niet oplossen. het probleem is n.l. dat een dyslectisch persoon veel over rechts doet (daarom zijn veel dysletsche personen linkshandig) en links zit de taalverwerking. hij constateerd rechts en moet met links herkenning vinden. dat gebeurt wel maar heel traag. vandaar de fouten en langzaam lezen.

    het is een foutje van de natuur, die met middelen van buitenaf niet te verhelpen zijn. dus het geneest dyslexie niet. het is niet te genezen.

    stom dat ik het zeg misschien, ik snap niet dat mensen in deze flessentrekkerij stappen. pure oplichting.

    als leerkracht ga van de gave van het kind uit ze kunnen veel meer dan allee niet lezen. onthouden beter, hebben doorgaans een zeer hoog iq. maar daar eens meer gebruik van. leer ze anders. meer mondeling. over ook meer mondeling. spreek als beloning meer hun creative kanten aan. onthou dat einstein zwaar dysletische is.

    we zien het teveel als een probleem dan als een mooie gave waar meer mee te doen. is.

    dat is trouwens de hele tendens op deze webside.

  • Just-me

    Hoi ik denk dat het er aan ligt hoe ze het zien. ( ja ik weet het klinkt gek )

    Maar ik heb ook een prisma bril gehad en mijn ogen moesten wennen.

    Ik heb gehoord dat het enige tijd min 3 maanden kan duren voor de ogen eraan wennen,

    Maar ik weet niet zeker of ze nuttig zijn voor dyslectie

  • anja

    * september 2004, onze zoon start in groep 3, na de herfstvakantie bleek dat hij achterbleef met zijn leesprestaties. In overleg met de IB-er kreeg hij hiervoor IRT van een onderwijsassistente.

    *januari 2005; geen vooruitgang, we gaan ook thuis extra aandacht besteden aan zijn lezen.

    *april 2005; we worden vertelt dat S nog steeds geen AVI nivo heeft gehaald en dus zal blijven zitten.

    S is de jongste van 5 kinderen en als ouders vermoedden dat we te maken hadden met dyslexie.

    Nadat S een halfjaar IRT had gekregen werd een begin gemaak met een dyslexie test door mevr. Nijsse van Driestar Educatief. Dan is het zomervakantie.

    *september 2005; S start weer in groep 3, en kan de eerste 6 weken goed meekomen, na de herfstvakantie gaat het al minder.

    *Januari 2006; S is heeft nog steeds geen AVI leesnivo, ondanks veel extra hulp.

    Ik hoor op ‘omroep zeeland’ en lees in een weekblad, dat er een voorlichtingsavond is in de Mythe in Goes.

    Dyslexie zou te behandelen zijn! het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!!!

    ong. 25/29 januari hoor ik op deze avond een wonder vertellen. Dhr. Van Geemert vertelt zelf zo'n kind met dyslexie te zijn geweest. Ik vertel het verhaal over onze zoon; van Geemert had maar 1 advies: je moet hem gelijk opgeven dan kunnen we snel starten en dan zorg ik dat jullie zoon in September as met AVI-4 kan beginnen in groep 4!

    Ik had me voorgenomen om deze avond geen beslissingen te nemen, een paar dagen later heb ik gebeld om te zeggen dat we op het voorstel ingingen.

    * februari & maart 2006; het intake gesprek, begonnen met het meten van de ogen, een bril gekregen, oog afgeplakt, gedurende ong. 2/3 weken, daarna de bril met een voorzet-glas met plakband ervoor geplakt.We moesten zelf een extra montuur kopen, 2 weken later was de echte bril klaar.

    *maart 2006; begonnen met het lees-traject,(2 door van Geemert opgeleidde dames regelden dit) eerst 2 letterwoorden, daarna 3 letterwoorden, maar het ging niet, als hij 4 letterwoorden moest ‘stampen’ was hij die van 3 letters weer kwijt.

    Ook op de basisschool van S deden ze mee met het oefenen van ‘zijn’ woorden, maar helaas, geen resultaat.

    De dames die het woordbeeld moesten helpen ontwikkelen, wisten het ook niet meer. Dhr. Van Geemert werd gebeld, we moesten s'middags terugkomen. s ' middags heeft dhr. van Geemert nog met hem geoefend, en hem gepushed dat hij zo knap was: hij kon later wel naar de universiteit!!

    De volgende afspraken moesten niet meer bij de dames plaatsvinden, maar bij van Geemert zelf, hij had het zo nog niet eerder meegemaakt.

    We gingen om de 2/3 weken terug naar de praktijk in Middelburg.

    S werd steeds voorgehouden dat hij met gemak de Universiteit kon halen en ik als moeder werd een baan aangeboden in zijn praktijk.

    Ik deed het zo goed en was inmiddels ervaringsdeskundige, maar ik zat niet om een baan te wachten, maar op een kind wat kon lezen! toen de maand september in zicht kwam raakten we bijna depressief door het uitblijven van enig resultaat.

    *september 2006; onze zoon start in groep 4 met……………………..AVI-1

    Toen we van Geemert hier op aanspraken, gaf hij aan dat we gewoon nog een poosje moesten doorgaan. Ter compensatie zou hij de extra bezoeken niet in rekening brengen.

    *oktober 2006; nog steeds geen enkele vooruitgang, we hebben eind oktober besloten dat we met deze onzin gaan stoppen. Ook de bril is toen afgegaan.

    Geld kregen we niet terug, hadden we maar ‘tot in lengte van dagen’ door moeten gaan.

    We hebben inmiddels begrepen wat de bedoeling van van Geemert was: Op een keer gaat een kind vooruit en dat resultaat wil hij graag op zijn naam hebben.

    *januari 2007; we gaan er op school weer tegenaan! met de IB-er, de onderwijsassistente en de adviezen van de schoolbegeleidingsdienst.

    *mei 2007; S haalt AVI-2

    *maart 2008; S haalt AVI-5

    *oktober 2008; S haalt AVI-7

    als we bij van Geemert waren geweest in de periode van maart 2008 tot oktober 2008 dan hadden wij ook de therapie van van Geemert bejubelt.

    Maar nu kunnen we concluderen: we zijn een ervaring rijker, maar een illusie en 1500 euro armer!!

    We vragen ons af hoeveel mensen (die de therapie hebben doorlopen) hij al terug heeft betaald nadat niet het gewenste resultaat was behaald.

    Dan hebben we het niet over 1 persoon die wegens ziekte heeft afgezegd.

  • chris

    Heel jammer dat van Gemert zo wordt afgekraakt.Mijn zoon is pas op 21 jarige leeftijd met van Gemert in zee gegaan. Zijn schooltijd is dramatisch verlopen.Naast een lichte vorm van dyslectie heeft hij een enstige vorm van dyscalculie.Dat is opzeg al vreselijk want wordt nog nauwelijks serieus genomen.

    Hij is begonnen met afplakken en heeft het hele traject doorlopen.Wat was hij gelukkig met zijn definitieve bril.Geen hoofdpijn meer,het stil blijven staan van de letters en muzieknoten.(Hij is beroepsmatig blues/jazzpianist).Nooit meer wagenziek. Veel minder moe,Het lezen ging direkt veel vlotter,het rekenen is tot op een laag niveau verbeterd,maar kan er goed mee leven.Bij dyscalculie is ook het inzicht van klok kijken,maten,inhoud,afstanden,geografie enz enz heel moeilijk.Het omvat echt heel veel.Een hele strijd om er bij te blijven en niet voor gek versleten te worden heeft hij moeten voeren.

    Door de van Gemert therapie is hij zo vooruit gegaan en het feit dat er eindelijk iemand is die snapt waarom je doet zoals je doet en dat ook nog kan verklaren is een grote opluchting.

    Het lijkt soms een hetze tegen de Hr.van Gemert.Volgens mij zijn er op deze sites veel mensen die elkaar napraten zonder te weten waar het om gaat.Steeds lees ik weer dat de bril zo duur is.Ga eens naar een goede opticien,ik heb er net zelf een nieuwe bril gekocht.Ook een rekening van 700 euro.En dat zonder enige vorm van behandeling verder.

    Dus het zal wel zo zijn dat het niet bij iedereen helpt maar om hem dan gelijk voor oplichter uit te maken gaat echt heel ver.

    Ook alle andere therapieen tegen dyslectie zijn niet echt wetenschappelijk bewezen.

    De opmerking die ik een paar keer ben tegengekomen is dat een prisma schade aan het oog brengt.Jammer dat helemaal niemand kan zeggen wat voor schade dan????.

    Wij zijn blij met de therapie en zeker het proberen waard.Hadden wij het maar 15 jaar eerder geweten!!!!!

  • Gert Jan

    Heeft iemand ervaring en goed resultaat behaald.