dyslexie en tafels leren

  • pinguintje

    Hallo,

    Ik heb een vraagje

    Bij mijn zoon is sinds een 1,5 jaar dyslexie geconstateerd

    En nu zijn we al die tijd al bezig om de tafels van 1 t/m 10 in zijn hoofd te krijgen voor zijn tafeldiploma.

    Na nu een onvoldoende op zijn rapport te hebben gekregen vertelde de juf ons dat het niet in zijn hoofd kunnen krijgen van die tafels ook te maken heeft met de dyslexie.

    Kan iemand mij vertellen of dit ook het geval is en of er ezelsbruggetjes zijn voor mijn zoon zodat hij toch een tafeldiploma kan halen ??

    pinguintje

  • Regien

    Onze zoon had ook moeite met de tafels.Het probleem is het automatiseren daarvan.Ik heb tafelkaarten gemaakt.Dwz 1 som op een kaart. Het antwoord op de achterkant.(De kaartjes heb ik geplasifiseerd.)Op die manier kan je afwisselen en goede antwoorden wegleggen.Je kan het ook varieren met de programma's via internet,maar dat vond mijn zoon niet zo fijn.De kaarten pak je makkelijker en leg je ook makkelijker weg.We namen ze bv ook wel eens mee in de auto als we een langere rit moesten maken.Zoek naar de juiste balans, maar regelmatig blijven oefenen heeft bij onze zoon geholpen.

    Succes!groetjes Regienpinguintje schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Ik heb een vraagje

    >

    > Bij mijn zoon is sinds een 1,5 jaar dyslexie geconstateerd

    > En nu zijn we al die tijd al bezig om de tafels van 1 t/m 10

    > in zijn hoofd te krijgen voor zijn tafeldiploma.

    >

    > Na nu een onvoldoende op zijn rapport te hebben gekregen

    > vertelde de juf ons dat het niet in zijn hoofd kunnen krijgen

    > van die tafels ook te maken heeft met de dyslexie.

    >

    > Kan iemand mij vertellen of dit ook het geval is en of er

    > ezelsbruggetjes zijn voor mijn zoon zodat hij toch een

    > tafeldiploma kan halen ??

    >

    > pinguintje

  • medevechter

    Hoi Pinguintje,

    Bij onze zoon heeft het oefenen niet geholpen. Hij raakte er helemaal gefrustreerd van en het lukte toen helemaal niet meer. We hebben het tenslotte maar opgegeven, hij heeft zijn tafeldiploma toch gekregen en mocht bij rekenen altijd een tafelkaart gebruiken. Zijn meester vond dat hij toch erg zijn best had gedaan, hij had inzet getoond en kreeg daarom toch zijn tafeldiploma ;-) Heel lief en erg opbouwend voor onze zoon.

    Ik moet zeggen dat het nu, hij is inmiddels 16, veel beter gaat en tegenwoordig gebruiken ze toch allemaal een rekenmachine. Aan onze dochter, niet dyslectisch, moet ik echt niet onverwacht even vragen hoeveel is 7x8….dat is de jeugd helemaal kwijt. Ik merk aan jongere collega's ook dat hoofdrekenen zoals wij, oudjes van boven de 40 ;-) het geleerd hebben, zij dat helemaal niet kunnen.

    Misschien pedagogisch een verkeerde opmerking, maar ik zou me er niet al te druk om maken. ;-)

  • sander

    Eindelijk hier eens iemand met een normale, nuchtere vraag. Als dyslectische leerkracht en vader van een dyslectische dochter, kan ik je meedelen dat het in het hoofd krijgen van de tafels een zinloze bezigheid is. De school had beter moeten weten en dit kind daar nooit een onvoldoende voor mogen geven! Ze hadden hun tijd beter kunnen gebruiken voor het inzichtelijk leren oplossen van tafelsommen. Je kind heeft hierdoor wel wat langer werk met het oplossen, maar kan de geleerde strategie in meerdere situaties toepassen. als voorbeeldje geef ik je hier de toch niet gemakkelijke tafel van 9. Het uitgangspunt is dat 9, een 10 met eentje eraf is. Wanneer nu moet worden uitgerekend 6 x 9, dan doe je 6 x 10 met 6 eraf. Of nog een keer: 8 x 9 wordt 8 x 10 met 8 eraf. Dit geldt ook voor het volgende: 9 x 5 kan worden omgedraaid, maar kan ook worden 10 x 5 met 5 eraf. Ook het verdubbelen, mijn dochter is er een ster in geworden, is erg belangrijk. 4 x 8 is hetzelfde als 2 x 16 en het dubbele van 16 is 32. En ga zo maar verder. Succes!

  • marian hendriks

    Print alle tafels vergroot uit, iedere tafel op 1 A4

    dus:

    1x1=1

    2x1=2 etc.

    Zo ziet het kind de opbouw van de tafel, de logica en het beeld.

    Noem hem op terwijl je hem laat zien.

    laat hem goed onthouden en noem hem nog een keer op zonder de kaart te laten zien.

    Dat nog 2 x herhalen en de tafel zit “erin”!

  • afternoon jakob

    ik heb alles geprobeerd en het luk mij nog niet om de tafels uit mijn hoofd te zegen en dat is best lastig om dat ik nu in de 2 de zit van de middelbare school dus als iemand nog iets weet laat mij het graag hoorn ben er pas 1jaar achter

  • Alice

    Zolang je het op kunt brengen: blijven oefenen.

    Maar de tafels zijn niet het belangrijkste in het leven, ook niet op school.

    Ik hoop dat je op een dag tevreden accepteert hoe ver je gekomen bent en wat leukers gaat doen.

    Dat mag namelijk ook.

    Misschien heb je er wat aan om een kaartje te maken met de tafels in een soort tabel. links 1 tot 10, boven 1 tot 10 en in de kruisende vakjes de resultaten.

    Mijn dochter heeft er ook een gemaakt.

    Vraag of ze hem op school voor je willen plastificeren en leg hem gewoon op tafel als je aan het werk bent.

    Of plak hem in je agenda.

    En voor de rest: lang leve de rekenmachine.

    Succes