tekst die dyslectisch lijkt

  • Marieke Bos

    Ik zoek een tekst waarbij mensen zonder dyslexie kunnen ervaren hoe het is om dyslexie te hebben. Ik heb deze tekst ooit op papier gehad, maar ben 'm kwijt. Er staat het volgende op:

    de eerste en de laatste letter van het woord staan op de goede plaats. De tussenletters zijn door elkaar gehusseld. De woorden zijn nog steds leesbaar omdat we globaallezen en het dus niet uit maakt op welke plaats de tussenletters staan, bijvoorbeeld: woord - worod

    Wie kan mij helpen aan deze tekst?

    Marieke Bos

  • andrea

    Dit is een tekst die juist helemaal niet aangeeft hoe het is om dyslectisch te zijn.

    Het geeft alleen maar aan dat niet dyslecten in woordbeelden lezen dus direct het goede woord kunnen herkennen. Een dyslect heeft er juist grote moeite mee. Althans een spellende lezer dan.

    dIT IS DE TEKST:

    Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

  • J.

    Indien je mensen duidelijk wilt maken, hoe het is om dyslectisch te zijn, kun je ze een tekst aanbieden waarbij de letters vervangen zijn door andere tekens (een soort geheimtaal, die je in ieder taalboek vindt). Bij het lezen moet je dan iedere keer de tekens identificeren. Dit moeizame proces van lezen gaat door, totdat je de tekens geautomatiserd hebt. Dan pas gaat het lezen sneller. Ik denk dat deze manier wel een goed beeld geeft, van de problemen waar mensen met dyslexie tegenaan lopen.

  • Vechter

    Hier

    http://www.codekraker.be/lezen%20als%20dysl1.htm

    kun je ook ervaren hoe het is om dyslexie te hebben.

  • J.

    Da's een mooie!

    Heb je ook ervaring met de methode die op de site besproken wordt?

  • Inge Verboven

    Kan u mij een tekst doormailen die dyslectish lijkt aib

  • Dyslectican

    Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

  • charissa henriquez

    nou ik weet presies hoe het is het is je kaan verschillen hebben met hoe je de letters ziet

    1.ze bewegen

    2.je hebt ineens dikken en dunnen leters

    3.je schrijft het fout

    4.je ziet je leters zweven

    het is voor mijn een 13 jarig meisje best lastig om het 1000x uit te leggen en zo ver achter te zitten op dingen bv lezen in groep 8 liep ik 2 jaar achter

    ps ik schrijf sommigen dingen fout vanwegen me dysleci