Ingescande boeken tbv Claroread

  • Nicky

    Beste allemaal,

    onze zoon. groep 5, gaat binnenkort werken met Claroread. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er misschien mensen/sites met wie/waar ik ingescand materiaal kan uitwisselen? Hoe gaat het scannen in zijn werk? Scannen jullie complete boeken of per les? En hoe sla je de ingescande boeken op; per hoofdstuk, per bladzijde, in 1 document? Echt alle info en tips zijn welkom!

    Bedankt voor jullie reacties.

  • kroes

    Hallo

    Je kan boeken in pdf bestellen bij dedicom ad € 4,50. Dit moet eigenlijk de school betalen. Alleen is hierover bij veel scholen een discussie of de school dit wel of niet moet betalen.

    Ik heb zelf eerst per hoofdstuk ingescand. Hier werd ik niet blij van. Ik ga nu per boek inscannen boeken welke ik heb besteld bij dedicom. Ik heb zelf claroread plus en ABBYY scanprogramma. Het scanprogramma is erg prettig om te hebben. Eerst deed ik het via de scan functie van Claroread dit vond ik niet prettig en was er ook heel lang mee bezig. Vandaar dat ik ABBYY erbij heb gekocht.

    De pdf bestanden van dedicom zijn niet allemaal optimaal en het zijn zwart/wit bestanden. Door ABBYY te gebruiken kan je het pdf bestand in delen bewerken. Mij is wel aangeraden om het als 1 bestand op te slaan in pdf. Je houdt dan precies de blz van het boek aan. Als jullie zoon dan op krijgt welke blz ze gaan behandelen dan kan hij in acrobat reader het pdf bestand openen. Daarna na de juiste blz gaan. Ik heb het eerst ook per hoofstuk gedaan. Nu moeten ze eerst zoeken welk bestand ze moeten hebben. De werkboeken sla ik op in word. Dan kan mijn zoon direct zijn vragen hierop maken. Ik geef dan de ruimtes waarbij ze het in moeten vullen een kleur zodat als het uitgeprint wordt het duidelijk is wat er is ingevuld.

    veel succes met het scannnen

    mvgr.

    simone

  • Nicky

    Beste Simone,

    nog bedankt voor je reactie.

    Ik ben inmiddels begonnen met scannen maar het wil niet zo lukken. Misschien lees je dit berichtje nog en kun en wil je me wat op weg helpen? Heb jij een cursus gevolgd of heb je alles zelf uitgevogeld?

    School wil graag word bestanden omdat pdf te langzaam opent en per bladzijde opslaan. Dit laatste lijkt me niet zo handig, als je een tekst hebt van een paar pagina's lijkt het me niet handig steeds een nieuw bestand te moeten openen. Ik scan met Abbyy finereader.

    - via quicktask kies ik de optie ‘scannen naar microsoft word’

    - resolutie staat op 300 dpi, kleurmodus op kleur, helderheid op standaard en papierformaat op a4.

    - Ik kies eerst het voorbeeld en daarna scannen.

    - Daarna krijg je dat scherm met die drie kleinere vakken. Afbeelding, tekst en daaronder nog een vak. Wat moet ik hier precies doen? Ik snap dat ik van een afbeelding een afbeeldingstype moet maken en van tekst een teksttype. Ik kan de volgorde aangeven maar moet ik nog wat met herkenningsgebied doen?

    - In het vak tekst heb ik bij opslaan ‘exacte kopie’ ingesteld. Wat moet ik met de blauw gearceerde tekens doen? Moet ik verder nog wat aanpassen in het tekstvak?

    - Als ik vervolgens het document opsla als wordbestand, het open en laat lezen door claroread word alleen de eerste regel gelezen. Dit staat niet ingesteld als optie, dus als ik dan met de muis voor de tweede zin ga staan leest 'ie ook niet. Als ik de hele tekst selecteer met de muis leest ie wel maar dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat de tekst wordt voorgelezen met het woord dat op dat moment gelezen wordt geel gearceerd zodat meelezen makkelijker wordt. Ik ben nu begonnen met begrijpend lezen voor groep 5, een boek met vrij veel kleur en afbeeldingen.

    Snap je er nog wat van? Wat doe ik verkeerd? Ik hoop dat je dit nog leest en me wat tips wilt geven!

    Overigens zijn ALLE tips van iedereen welkom uiteraard!

    Dankdankdank…

  • nelie-fred@zonnet.nl

    hoi Nicky,

    Hoe is inmiddels de ervaring met claroread?

    Wij gebruiken nu op de basisschool Kurzweil maar op het voortgezet onderwijs waar onze zoon graag heen wil, wordt claroread gebruikt.

    Maakt Claroread ook gebruik van KES bestanden?

    groeten