prisma bril en dyslexie

  • Mevr. Smans

    Hallo Allemaal

    Ik ben 31 Jaar en heb ervaring met Dyslexie en met een prisma bril.

    toen ik klein was heeft mijn moeder ontdekt dat ik Dyslexies was en nog steeds ben.

    Op school geloofde ze haar niet en na veel vijf en zessen en dure onder zoeken en pappier werk

    kreeg mijn moeder gelijk. Mevr Biewenga Booij heeft ons geadviseerd om een prisma bril te dragen en en intensieve

    begleiding. ik heb door hun begleiding mijn Mavo in 1 keer gehaald terwijl de lagere schiool zij die haalt het nooit.

    Deze bril heb ik een hele lange tijd niet meer gedragen tot ik last kreeg van mijn rechter oog en vaker moe dan me lief was

    naar artse geweest en niemand kon wat vinden. Na 25 jaar ben ik terug gegaan naar Mevr. Biewenga-Booij en heb ik gevraagd

    of zij mij kon helpen. Ja dat kon ze en nu draag ik al ruim 1 jaar weer een prisma bril en ik ben niet meer moe en mijn oog voelt weer

    prettig aan, als ik hem telang afzet krijg ik het weer terug dus HET HELPT!!!!!!!

    Ik ben blij dat ik mijn hulp middel heb gevonden op een prettiger leven

  • ingrid stoop

    Fijn dat u op de zoektocht uw hulp heeft gevonden!

    Veel plezier met het lezen:)-D

    Als u nog een interessant en makkelijk leesbaar boekje zoekt: ik heb er eentje geschreven…

  • Petra Douwsma

    Goedemiddag,

    Wat toevallig. Het kon ons verhaal wel zijn. Mijn zoon, nu 10 jaar, is ook dyslectisch en heeft een prisma bril.

    Ook ik heb vaak op een onderzoek aangedrongen maar iedere kreeg ik te horen, niet nodig.

    Gelukkig, de aanhouder wint, hebben ze eindelijk actie ondernomen en ja hoor hij bleek wel dyslectisch te zijn.

    Vorig jaar kwam hij vaak met hoofdpijn thuis en zei dat de letters voor zijn ogen dansen. Wij naar een opticien maar de sterkte die daar uit kwam was minimaal. Ook wij zijn naar Mevr. Biewenga geweest en ja hoor daar bleek ook hij een prisma bril nodig te hebben. Nu gaat het met lezen een stuk beter, klaagt bijna nooit meer over hoofdpijn. Hij vindt het zo fijn dat hij zelf de bril opzet. Het mooie bij hem is dat hij de bril misschien maar een paar jaar nodig heeft. Dus ik zou een ieder aanraden dat mocht je kind dyslectisch zijn en veel klagen over hoofdpijn, luister naar je gevoel en onderneem actie. Heel veel succes. Groetjes P.

  • Jeroen Wildvank

    Hallo mensen,

    Ook ik heb op mijn 15e een prisma bril aangemeten gekregen, had altijd onwijs veel last met lezen.

    Hierna werd het een stuk makkelijker waardoor ik toch van destijds niveau MAVO kon door stomen naar HBO.

    Ook bij ons was het een geweldige speurtocht. Maar heeft wel geholpen. Want de brains waren er wel… alleen het lezen gaf de problemen.

    Ik ben destijds bij de voorganger haar geweest. De heer Visser.

    Nu draag ik nog steeds een bril alleen hoeft de prisma inmiddels al een jaar of 12 niet meer.

    Veel succes!

  • maria willems

    geachte

    ik had graag meer info over de prisma bril de kosten en welke begeleiding nodig is

    het is voor mijn stiefzoon hij is 16 jaar, heeft dyslexie en kan moeilijk leren

    bij voorbaad dank

    groetjes Mia Willems

  • Mathilde Murre

    Ik heb een tweeling van 8 jaar met dyslexie, klaagden ook over hoofdpijn, dansende letters en moe zijn van het lezen. Ben naar de opticien gegaan en daar kwam uit dat ze lichte + glazen nodig hadden met een cilinder.

    Maar wat is een prisma?

    Mathilde

  • nicolette

    beste mathilde,

    Ik zou aanraden om te laten testen bij Dr vente in alphen aan de rijn.

    Ik heb zelf dyslexie en heb een prisma bril al bijna 20 jaar, mijn dochter van 7 had vorig jaar elke dag hoofdpijn en dansende letters

    sinds mijn dochter de prisma bril heeft heeft ze geen enkele dag hoofdpijn gehad en geen migraine meer gehad.. echt werkelijk geweldig

    er zijn veel misverstaande over prisma brillen, maar MITS goed aangemeten hebben ze werkelijk veel nut. Er zijn 3 arsten die het goed kunnen

    meten en Dr vente is er een van. Ik heb zelf een keer bij optcicien laten nameten en die kwamen op een heel andere uitslag uit, dus daar vertrouw ik echt niet op.

    groet

    nicolette

  • Arleta

    nicolette Schreef:

    ——————————————————-

    > beste mathilde,

    >

    > Ik zou aanraden om te laten testen bij Dr vente

    > in alphen aan de rijn.

    >

    > Ik heb zelf dyslexie en heb een prisma bril al

    > bijna 20 jaar, mijn dochter van 7 had vorig jaar

    > elke dag hoofdpijn en dansende letters

    > sinds mijn dochter de prisma bril heeft heeft ze

    > geen enkele dag hoofdpijn gehad en geen migraine

    > meer gehad.. echt werkelijk geweldig

    > er zijn veel misverstaande over prisma brillen,

    > maar MITS goed aangemeten hebben ze werkelijk veel

    > nut. Er zijn 3 arsten die het goed kunnen

    > meten en Dr vente is er een van. Ik heb zelf een

    > keer bij optcicien laten nameten en die kwamen op

    > een heel andere uitslag uit, dus daar vertrouw ik

    > echt niet op.

    >

    > groet

    > nicolette

    Hallo Nicolette,

    kan je mij ook de namen van de andere 2 artsen geven die het goed kunnen meten.

    alvast bedankt

  • Bloglezer

    Kijk een leuke blog gevonden: http://www.yunomi.nl/artikel/dyslexie

    Dyslexiebril!!

    Onze twee dochters hebben dyslexie, helaas! Het is op de lagere school wel ontdekt maar daar zeiden ze op de middelbare school gaan ze er wel wat mee doen. Wel hebben ze wat extra leeslessen gehad en dat was het dan.

    Nadat ze op de middelbare school gestest zijn bleek idd dat ze dyslexie hebbe. Een dyslexie pas en hup ervoor gaan! Ze werken echt knetterhard voor hun Havo diploma, en de oudste dochter heeft met knetterhard werken de havo gehaald en zit nu al in de derde van het Hbo, de pabo!

    Sinds de 4e van de havo heeft ze een bril, geen gewone maar een dyslexiebril, een prisma bril die hun ogen dwingen om samen te werken!

    Het is namelijk zo dat er grofweg gezegd 2 soorten dyslexie zijn, de ene zit in de hersenen, daar helpt helaas geen bril voor, de andere soort zit in de ogen, dit soort dyslexie hebben onze dochters,en daarvoor hebben ze nu een bril. Deze bril dwingt de ogen om samen te werken. Het heeft een poosje geduurd voordat de bril werkte, het heeft aardig wat hoofdpijn gekost omdat de ogen iets moesten doen wat ze niet gewend waren, 1 van onze dochters heeft echt pijn gehad in de ogen, maar het lezen en leren is wel gemakkelijker geworden! Eerder las ik alles voor wat ze leren moesten, voor de oudste heb ik eigenlijk de hele Havo voorgelezen wat ze moest lezen, ingesproken op een Mp3 speler zodat ze alles weer kon beluisteren en zo kon leren!

    Ik vond het zo belangrijk om aan jullie te melden, laat als je dyslexie hebt je ogen meten in Groningen bij de Opticien Linneman in de Oosterstraat of in Hoogkerk, hij test je ogen of hij iets kan doen voor je! Het onderzoek koste tot nu toe niets, maar ze vinden het natuurlijk wel normaal dat je dan bij hun een bril koopt omdat ze ook de testen doen! De brillen zijn erg duur, dat wel, maar dat weegt niet op tegen de blijdschap van je kind of jezelf, en natuurlijk ook voor iedereen!

    Doen mensen!! Het werkt echt bij onze dochters! (bij mijn man ook, duurde langer omdat hij al jarenlanger loopt met de dyslexie, maar hij was altijd“lui en dom!” Terwijl dat echt niet zo is! Hij heeft namelijk ook dyslexie!