Hoi Nelleke,
Ik ben dyslecties en ben 27 jaar. Dit werd al duidelijk op de kleuter school. In de eerste klas van het lager onderwijs, heb ik twee jaar gezeten. Daarna ben ik naar het speciaal onderwijs gegaan. In mijn famillie zijn meerdere gevallen van dyslexie of nichtjes en neefjes die een klas voor een tweede keer doorliepen om te rijpen.
Ik heb aan hen nooit effecten daaraan kunnen opmerken. natuurlijk zijn er altijd kinderen die gaan pesten. Dat zou een effect kunnen geven. Maar het ligt ook aan het kind zelf wat hij/zij daarmee doen. maar vooral de steun van ouders. Het is heel belangrijk om als ouder zijnde achter je kind te staan, te geloven in hen, niet te schamen. Dit is heel belangrijk.
Ik zelf kan geen mogenlijke effecten noemen als je nog een jaartje langer in een klas zit. Ik denk ook dat er een verschil is tussen, een jaartje extra op het “gewone” onderwijs of het speciale onderwijs. Het woord zittenblijven kunnen ze niet en bovendien zijn er meerdere kinderen die een jaarje extra in de klas blijven.
Een jaartje extra ondanks begeleiding is niet vreemd. Als ouder zijnde zul je blijven knokken voor je kinderen, zou mijn moeder zeggen. Knokken voor extra/meer begelijding, omstandigheden. Het is zo breed, wat moet je doen, welke behandeling kan aanslaan enz.
Het voornaamste naar mijn idee is: achter je kind staan, geloven in hen, niet schamen, niet alleen zien waar hij/zij moeite mee heeft maar ook waar ze juist goed in zijn, laten doen wat ze kunnen en heel veel geduld hebben.
En je zult zien dat jullie zoon vooruit zal gaan, dat hij zich zal ontplooien/onwikkelen. Van op je tenen lopen lukt dat niet.
Ik heb zelf veel gelezen. Uit bibliotheek, De Balans en heb ook het boek de gave van dyslexie gelezen. ik vond hem geweldig, ik kan het even niet anders omschrijven.
Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze bijdragen. En vooral achter jullie zoon staan, steunen en geduld. Maar dat vertrouw ik wel.
Groetjes, Angie