davis dyslexie

  • sisi

    hoi

    ik ben sisi ben18 jaar heb het zeer moeilijk met speling en schrijven

    dysiegrafie of hoe je het ook noemt ik heb de laatste tijd vernomen van

    een vrind dat er een metoode namelijk de davis metoode bestaat

    ik heb er naar ginformeerd een het is heeeeeeeeeel duur

    dus ik wou vragen misgin is er hier hiemand die haal zo een beandeling heeft ondergaan of van een vrind geoord hoe goed het is of juist hoe weing het helpt

    want mijn ouder hebben haal zo veel geld uitgegeven dat ik niet nog eens

    met iets begin waar ik geen zekkerijd aan heb.

    mail me haals je meer weet

    bedankt

    ps ik hoop dat het lezen van dit stuk je niet te veel hoofd pijn bezorgd

    sisi

  • Reinout

    Hallo Sisi e.a.,

    Er is een nederlandstalig boek over de gave van dyslexie van Davis. Dit is een voor mensen met dyslexie goed leesbaar boek (grote letters voldoende regelafstand). Dit boek heb ik zelf gelezen en ik heb op informatiemarkten van de vereniging “woortblind” wel eens gesproken met mensen die in nederland gecertificeerd, Davis cursussen geven.

    De Davis methode werkt vooral goed voor beelddenkers omdat zij heel visueel is. Helaas ben ik wel dyslectisch maar geen beelddenker, maar veel mensen met dyslexie zijn wel beelddenker.

    Wat wordt er zoal in het boek aan remedial teaching uiteengezet:

    - het kleien van letters, daarmee krijg je een echt letterbeeld of plaatje. Iemand in mijn direkte omgeving die zowel dyslecties als beelddenker is heeft zelf alle letters en alle cijfers gekleid en ze is er heel enthusiast over. Spelletjes waarbij je cijfers krijgt die je vervolgens moet omzetten in de juiste letters en dan het woordvoorlezen kon ze eerst helemaal niet en nu als de beste. Ze heeft nu een beeld van alle letters met daaronder hun cijfer in haar hoofd zitten en die leest ze nu gewoon voor.

    - het kleien van stopwoorden. Stopwoorden zijn woorden waarbij een beelddenker zich geen beeld kan denken. bijvoorbeeld de, het , een, als, bovendien, enz… Door een plaatje van deze woorden te kleien wordt dit probleem bestreden.

    - het maken van een mentaal rustpunt. Het idee is dat je achter je hoofd een rustpunt uitzoek waarvandaan je gaat lezen.

    Er zijn vast nog andere punten in de methode, maar het is al weer een goede tijd geleden dat ik het boek heb gelezen.

    Positief:

    - positieve kijk op dyslexie, niet alleen kijken naar de negatieve kanten

    - voor beelddenkers waarschijnlijk leuke hulpmiddelen

    Negatief:

    - Zij hebben de enige juiste oplossing volgens hunzelf en alle hulpmiddelen die je hebt gevonden voordat je met hun in aanraking kwam zijn niet juist ( = niet geloven, alleen de nuttige ideeen voor jezelf gebruiken en de rest weer vergeten! ;-))

    - Hun trainingen zijn behoorlijk duur

    Mijn advies zou zijn eerst eens zelf hun boek te lezen of anders iemand anders dat te laten doen.

    Titel: De gave van dyslexie : waarom zelfs heel slimme mensen soms niet kunnen lezen en hoe ze het kunnen leren

    Auteur: Ronald D. Davis; Eldon M. Braun; Dick van Ouwerkerk; Mia Sutter; P. Courtney Davis; Daryl Yeakle

    Jaar: 1999

    Editie: 4e dr

    Uitgever: Rijswijk : Elmar

    ISBN: 90-389-0745-1

    Groetjes,

    Reinout

  • frans

    niet doen frans

  • sisi

    warom als ik vraagen maag???????????????????

    ik weet haal van de boek een zo maar ik wiel ook weten van mensen die het hebben getest

    heeeft het un geolpen of nee

    zijn ze nu beter of niet

    allemaal vraagen waar op ik geen antwoord weet

    HELP Me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • frans

    beste sisi Ik denk dat er veel metodes zijn die bij sommige mensen aan slaat

    Bij mij was het zo dat ik zelf de metode heb bedacht en iemad ander heeft geholpen met de in vuling.Een soort wiskundige benadering

    een stappen plan van wat eerst en wat er na .

    ook kan het lezen met prisma of gekleuden blillen helpen.

    Porbeer niet alles te gelijk .

    Bij mij is het zo dat als ik moe ben dat het slechter gaat .

    eerst het bericht dat kijken of er spel fouten in staan .

    groeten frans

  • janine

    beste sisi en de rest,

    ik ben het boek aan het lezen (gaat niet zo snel bij mij) en ik moet zeggen dat ik daar al veel aan heb. zo zijn er een aantal symptomen die blijkkbaar met dyslexie te maken hebben die ik daar nooit mee in verband heb gebracht. zoals dysorientatie. waar ik als ik lees en op mijn werk veel last van heb. ik weet nu dus dat ik dan gewoon toe moet geven aan willen bewegen en ga koffie zetten of zo ipv me nog harder proberen te concentreren.

    een tip die ik je wel kan geven is een typecursus volgen, het scheelt heel veel als je vingers de weg weten op een toetsenbord, zodat je je kan concentreren op spellen.

    groet, janine