Wat een klus!
Moedig dat jullie deze nemen.
Nodig is kennis over verschillende soorten dyslexie.
In de praktijk http://home.worldonline.nl/~rtwester.index.htm
werken we met verschillende aanpak.
Te veel en te complex. Toch even een reactie.
Een D leerling moet kennis hebben over zijn leerstrategie. Welke invoerkanalen, welke combinaties werken het beste. Via kijken, luisteren, spreken, motorische ondersteuning, wijze van verinnelijken etc.
Via gebruik maken van de sterke kanten zorg je voor compensatie van de zwakke kanten.
Dus cognitie over het proces van de visuele, auditieve etc prikkels naar een resultaat: lezen, spellen.
Er kunnen problemen zijn in elke stap. Waarneming. Discriminatie van klanken, visueel.
Tijdens het verwerken. Geheugen problemen, temporele problemen.Verstopping van het systeem.
Tijdens het produceren. Volgorde fouten. Schrijf/spraak motorische problemen.
De behandelwijzen zitten vaak op een bepaald gebied.
Of dit sukses oplevert hangt ook van bijvoorbeeld aspecten af als pedagogische of didactische aanpak.
Ik geloof na vele jaren werken met D mensen in een aangepaste aanpak. Niet alleen op taal/spellingsregels, niet alleen op het auditieve, niet alleen op gekleurde of prisma glazen, of edu-kinesiologie, of NLP, niet alleen op inprentstategieën etc.
Sukses met jullie onderzoek,
Henk Westerhof
Wolvega