behandelmethoden dyslexie

  • chantal

    hallo allemaal,

    Ik ben een student logopedie en ik ben op dit moment bezig met het schrijven van een scriptie over dyslexie. Ik doe dit samen met drie andere logopediestudenten en wij hadden een vraag:

    Wij zijn van plan om alle verschillende behandelmethoden voor dyslexie op een rij te zetten. Nu willen wij graag jullie ervaringen horen betreffende de verschillende methoden,zoals bijvoorbeeld die van den Haan. Andere behandelmethoden zijn natuurlijk ook welkom!!

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • esther

    kijk naar de curcus die mij hielp die heb ik gehad. Heb je nog meer vragen kun je ze altijd stellen.

    groetjes

    esther

  • RT bureau Westerhof

    Wat een klus!

    Moedig dat jullie deze nemen.

    Nodig is kennis over verschillende soorten dyslexie.

    In de praktijk http://home.worldonline.nl/~rtwester.index.htm

    werken we met verschillende aanpak.

    Te veel en te complex. Toch even een reactie.

    Een D leerling moet kennis hebben over zijn leerstrategie. Welke invoerkanalen, welke combinaties werken het beste. Via kijken, luisteren, spreken, motorische ondersteuning, wijze van verinnelijken etc.

    Via gebruik maken van de sterke kanten zorg je voor compensatie van de zwakke kanten.

    Dus cognitie over het proces van de visuele, auditieve etc prikkels naar een resultaat: lezen, spellen.

    Er kunnen problemen zijn in elke stap. Waarneming. Discriminatie van klanken, visueel.

    Tijdens het verwerken. Geheugen problemen, temporele problemen.Verstopping van het systeem.

    Tijdens het produceren. Volgorde fouten. Schrijf/spraak motorische problemen.

    De behandelwijzen zitten vaak op een bepaald gebied.

    Of dit sukses oplevert hangt ook van bijvoorbeeld aspecten af als pedagogische of didactische aanpak.

    Ik geloof na vele jaren werken met D mensen in een aangepaste aanpak. Niet alleen op taal/spellingsregels, niet alleen op het auditieve, niet alleen op gekleurde of prisma glazen, of edu-kinesiologie, of NLP, niet alleen op inprentstategieën etc.

    Sukses met jullie onderzoek,

    Henk Westerhof

    Wolvega

  • Manon

    Bezoek de internetpagina www.vangemerttherapie.nl eens. Wellicht dat je daar ook iets vanaf kunt halen.chantal schreef:

    >

    > hallo allemaal,

    >

    > Ik ben een student logopedie en ik ben op dit moment bezig

    > met het schrijven van een scriptie over dyslexie. Ik doe dit

    > samen met drie andere logopediestudenten en wij hadden een

    > vraag:

    > Wij zijn van plan om alle verschillende behandelmethoden voor

    > dyslexie op een rij te zetten. Nu willen wij graag jullie

    > ervaringen horen betreffende de verschillende methoden,zoals

    > bijvoorbeeld die van den Haan. Andere behandelmethoden zijn

    > natuurlijk ook welkom!!

    > Alvast bedankt voor jullie reacties.