hoogbegaafdheid en dyslektie

  • Ineke Terlouw

    Onze dochter C zit in groep 7 en sinds kort, na herhaaldelijk aandringen van ons is ze getest op dyslektie wat ze dus blijkt te hebben. Haar testen gaven alleen een zeer ambivalent beeld, waardoor de SBD aangaf dat dit geen doorsnee dyslekt was. Dit bevestigde ons beeld van haar dat wij altijd dachten dat er meer in haar zat dan eruit kwam. Ze maskeerde haar dyslektie met haar begaafdheid waardoor ze overkwam als een gemiddelde leerling. (leesachterstand van ruim 2,5 jaar)

    Ze is door een psycholoog getest en heeft een IQ ver boven de 100 waarbij hij aangaf dat al haar scores gedrukt werden door de dyslektie maar dat ze zeer begaafd is. Het gaat alleen niet goed met haar: ze is faalangstig, depressief, slecht zelfbeeld, blokkeerd in probleem situaties, cyfers gaan hard achteruit, inactief enz. Wie heeft er ervaring met deze combinatie??

  • charlaine

    hoi

    ik ben charlaine en ik ben 15 jaar.

    ik zit zinds kort op het mbo omdat ik havo 4 niet zou halen !

    ik heb hetzelfde gehad als uw dochter!

    in groep 7 werd ik getes op dyslextie en er kwam toen uit dat ik een ernsige vorm van dyslextie had!

    maar doordat mijn iq hoog lag (ver boven het gemiddelde) viel het niet op op de lagere school!

    na de isi test hebben ze mij nog een aantal keer getest.

    toen de uitslag van de isi test er was zij de leraar dat ik maar beter naar de mavo kon gaan omdat ik het niet zou reden kwa talen en faalangst!

    samen met mijn oudres hebben we er toch voor gekozen om naar havo/vwo te gaan. ik heb daar geen spijt van gehad.

    in het begin was het erg moeilijk en ik werdt niet echt geaccepteerd omdat ik anders was en niet zo snel kon lezen en schrijven als de rest.

    mijn faalangst werd dus erger.

    er weer een cursus faalangst training aangeboden waar ik gebruik van heb gemaakt en het heeft me erg geholpen. ik denk dat uw uw docher ook op zoiets kan doen omdat ze dan leert haar faalangst weg te drukken.

    na mijn faalangst training ging het al een stuk beter met mijn.

    mijn lezen ging nogsteeds slecht. ik ben samen met mijn ouders naar een prive remidialteacher gestapt wat mij ook weer erg heeft geholpen!

    toen ik daar kwam hat ik een lees nivo van iemand uit groep 4 nu zit het al op het nivo van iemand uit groep 8!

    het is niet veel maar het is genoeg om nu mijn mbo opleiding vol te houden.

    ik hoop dat u een beetje wijs wordt uit mijn verhaal en ik hoop meerdere reacties te krijgen!

    vriendelijke groet charlaine

  • Jolien Tonnon

    Beste Tineke,

    Kort geleden heb ik hetzelfde als Uw dochter ervaren. Ik ben heel erg blij dat de dyslexie bij Uw dochter al vroeg is aangetoond, ik was pas 18!

    Laat je dochter vooral weten dat ze wel slim is, doe dingen met haar die ze echt leuk vind en waar ze goed in is. Laat haar naar een goede school gaan waar ze weten hoe ze met Dyslexie om moeten gaan en laat haar trainingen volgen. Geef haar vooral niet het gevoel dat ze anders is, hoog uit speciaal.

    Probeer een prisma bril,dit kan echt enorm helpen.

    Dyslexie hebben blijft lastig en vooral voor kinderen erg frutrerend. Mijn nichtje heeft ook dyslexie en omdat ik de zelfde ervaringen heb gehad kan ik haar nu heel goed geestelijk supporten. Sinds ze bij mij regelmatig komt om er over te praten is ze erg vooruit gegaan. Haar onzekerheid is bijna helemaal weg! Het is echt fantastisch om haar zo te zijn opleven! Haar moeder is mij dan ook meer dan dankbaar. maar ik doe het vooral om dat ik zoveel mogelijk kinderen een vervelende jeugd wil sparen. Het feit datr ik zelf dyslexie heb en toch naar de universiteit kan draagt daar aan bij.

    Ik werk met haar vaak in cvombinatie met mijn paarden of katten, dieren geven vaak een rust over kinderen.

    Voor vragen kun je altijd bellen, ook wil ik wel een afspraak maken om te kijken hoe je het bijnjuow dochter het beste kunt aanpakken. Let op, ik ben geen spygoloog , maar ik heb wel heel veel mensen kennis en gevoel. Al meerdere kinderen en zelfs mijn leeftijd genoten hebben dat ervaren. Ik doeeigenlijk niets bijzonders maar geef ze wel het gevoel dat ze wat waard zijn, en danopeens geloven ze dat vaak!

    Voor een telefonisch gesprekje of een afspraak, bel me op 0251-2369413 of 06-29216263.

    Heel veerl sterkte, liefs Jolien.

  • Duckman

    Het klinkt mischien raar maar dyslexie en een hoog IQ gaan vaak samen. Hoe komt dit. Iemand die dyslexie heeft, heeft een hogere denk snelheid en kan hier door dus sneller dingen combieneren (IQ). Maar dit gaat mis als je moet lezen en schrijven. Door dit snelle denken, denk je sneller dan dat je schrijft en komen er halve woorden op papier. Of je denkt sneller dan je leest je ziet een stukje woord en maakt de rest er zelf bij. Onbekende woorden kosten hierdoor veel tijd om dat je ze niet herkent. Oplossing is dus zorgen dat je snel alle woorden kunt herkennen en hoe doe je dat, door veel te lezen. Doornaast is een prisma bril een aan rader deze bril geeft extra rust aan je ogen.

    Sander

  • edith

    Hallo Ineke,

    Ik zie dat jouw verhaal alweer 8 jaar oud is. Het is alsof ik het verhaal van mijn zoon lees, exact dezelfde problemen.

    Wij zijn na een kleutertijd met Cito A-scores naar een kind in groep 7 gegaan ma]et nu twee jaar leesachterstand.

    Nooit opgemerkte Na de start vorig jaar in groep 6 ging het hard bergafwaarts met hem; Psychosomatische klachten e, niet meer naar school willen, gepest worden, niet meer gemotiveerd zijn zeer onzeker en somber zijn. Op eigen initiatief een psychologisch onderzoek laten doen met als uitslag een zeer disharmonisch profiel (zeer hoge en zeer lage scores). De onzekerheid en de dyslexie drukken de scores.

    Ik ben erg benieuwd hoe het nu met uw dochter gaat, wat haar vervolgopleidingstraject is geworden.

    Mvg Edith

  • pets4live

    hallo,

    ik ben 13 en heb pas in de 2e te horen gekregen dat ik dyslektie en faalangst heb, ik heb een leesnivau van iemand uit groep 6 en de spelling van een kind uit groeb 5 ik gebruik altijd de spellingskontole maar dad werkd nied altijt. Weten jullie een oplossing want ik wil graag naar havo inplaatds van mafo.

  • Cora Beukers

    Hoi,

    Jan van mij is 9 jaar en zit in groep 6. In groep 4 hebben we hem al laten testen en daar kwam uit dat hij een verbaal iq van 143 heeft en een performaal iq van 109.

    Hij heeft daarbij ook nog een verwerkings snelheid van 91 en hij heeft dyslectie. Van een jongetje wat dacht dat ie dom was is hij nu veranderd in een jongetje die weet dat hij slim is maar overal gewoon wat langer over doet. Voor dat hij getest werd moest hij vaak in de pauzes z'n werk afmaken of na schooltijd.Hij was vaak verdrietig en ging niet graag naar school.Toen ze eenmaal wisten dat hij wel alles begreep is hij gaan rekenen met de I-line.hij moet alleen de antwoorden opschrijven.Hij zit sinds een paar maanden op dylectietraining.Maar vooral hebben school en wij gewerkt aan z'n zelfbeeld.Zijn zelfvertrouwen is stukken omhoog gegaan en ook zij cijfers.Ze moeten er soms meer voordoen (vooral lezen) maar je mag ook wel wat van ze verwachten. Hij is niet zielig. Het is een kind met een uitdaging en dat betekent voor ons als ouders hem zo goed mogelijk tehelpen.

    Groeten Cora