speciaal onderwijs?

  • Roos

    Mijn zoon,8 jaar,groep4, is dyslectisch.

    Dit is door de onderwijsbegeleidingsdienst vastgesteld.

    Zijn i.q. is normaal maar ondanks veel extra hulp (op school en 1x p.w. bij de logopediste)gaat het lezen en spellen maar zeer langzaam vooruit.

    Nu hadden ze op school het idee hem aan te melden op een l.o.m. school.

    Dit is in een ander dorp en ik vraag me af of hij daar wel op de goede plaats zal zijn.

    Was “Het weer samen naar school”project er niet voor om zoveel mogelijk kinderen op de "gewoone basisschool te houden?

    p.s. Op zijn gedrag in de klas is niets aan te merken.

    Graag goede en slechte ervaringen!

  • gaby

    ik heb stage gelopen op een school, zelf heb ik geen kinderen (ben 20)

    mijn ervaring is dat sommige kinderen het beter doen en hebben op een lom school.

    vooral voor hun gevoel en zelfvertrouwen.

    ik had een meisje wat dood ongelukkig was in de klas, ze kon absoluut niet meekomen, nu moet ze een jaar over doen, groep 2 heeft ze ook al een jaar over gedaan.

    ik denk zelf voor dat meisje was het beter als ze naar een lom school gaat.

    ze kan dan zeer waarschijnlijk mee komen met de klas, misschien iets beter.

    dat geeft voor zo`n kind goed gevoel, zelf vertrouwen.

    van kijk ik ben niet de gene met het apparte reken boek en aparte lessen, nee nu kan ik zelfs beter dan sommige kinderen rekenen en lezen.

    hellaas heb je ook puders die hun kinderen er niet heen doen omdat ze dat slecht voor hun imago vinden, mijn kin dop een lom school dat kan toch niet.

    die mensen hebben geen begrip voor hun kinderen.

    ik lees gelukkig dat u dat niet heeft.

    eht project samen weer naar school, ja dat werkt helaas niet echt in nederland, daar hadden ze een kind met adhd, dat ging geregeld mis.

    vechten onbegrip andere kinderen.

    ook was er een meisje met syndroom van down.

    ging iets beter maar toch ook veel ruxie, zij wilde alles pakken en hebebn wat de andere kinderen ook hadden en dat kon niet.

    als het wordt aangeraden om uw kind naar een lom school te doen, zou ik het persoonlijk wel doen.

    al is het alleen maar om eht kind een beter gevoel te geven, maar ik denk dat hij er ook heel veel leert en veel gelukkiger wordt

    succes

  • Hans

    Hmmmm

    wordt niet echt enthousiast van dit verhaal. Als z'n niveau normaal is maar bij kan niet goed lezen en schrijven dan hoort ie niet op LOM school. Ik denk, naar mezelf kijkend dat ik dood ongelukkig was geworden als ze dat bij mij hadden gedaan.

    In de brugklas (Havo/vwo) wou m'n Frans leraar me naar Mavo sturen. Ben blij dat dat niet gebeurt is. Sta nu op het punt op m'n Bul te halen bij universiteit van Utrecht, als dyslect.

    Einstein was dyslecties, hoort hij op een Lom school?

    Dyslecten zijn vaak hele slimme mensen. Mensen die b.v. sneller denken dan niet dyslecten. Denken sneller dan dat ze kunnen schrijven en praten.

    Dyslecten hebben een netwerk nodig, op school, sociaal, thuis. Een netwerk waarin ze gesteund worden, waar ze bijgestaan worden.

    Nee m'n gevoel zegt dat ie niet naar Lom school moet maar Remidial Teaching nodig heeft en steun, veel steun. Zodat ie gemotiveerd is om een manier te verzinnen om om z'n problemen heen te werken.

    Hans

    _______________________________

    Roos schreef:

    >

    > Mijn zoon,8 jaar,groep4, is dyslectisch.

    > Dit is door de onderwijsbegeleidingsdienst vastgesteld.

    > Zijn i.q. is normaal maar ondanks veel extra hulp (op school

    > en 1x p.w. bij de logopediste)gaat het lezen en spellen maar

    > zeer langzaam vooruit.

    > Nu hadden ze op school het idee hem aan te melden op een

    > l.o.m. school.

    > Dit is in een ander dorp en ik vraag me af of hij daar wel op

    > de goede plaats zal zijn.

    > Was “Het weer samen naar school”project er niet voor om

    > zoveel mogelijk kinderen op de "gewoone basisschool te houden?

    > p.s. Op zijn gedrag in de klas is niets aan te merken.

    > Graag goede en slechte ervaringen!

  • Duckman

    Hans ik kan mij beter in jou verhaal vinden. Ik zou ook eerst naag een lom school moeten gaan maar omdat ik erg goed in rekenen was ben ik eerst getest en heb ik extra een dacht gekregen voor mijn lezen. Ik denk dat het verstandiger in als uw zoon extra ondersteuning bij het lezen krijgt dat dat beter helpt dan een lom. Ik heb zelf in groep 4 met bandjes mee gelezen en thuis met mijn moeder veel gelezen. Ik vond het vaak een ramp maar een boek met plaatjes help en als ik een stuk had gelezen las mijn moeder verder. Hierdoor herkende ik woorden sneller en ging het lezen steeds beter. Ik ben van heel erge naar ligte dyslexie gegaan. Wat mij verder nog veel heeft geholpen is een primsa bril (ziet er uit als een gewone bril). Ik ben hier wel voor naar een speciale oog arts gegaan, een gewonen oog arts kan dit niet goed vast stellen.

    Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen. Als u nog vragen heeft help ik graag.

    Sander

  • Roos

    Zo'n prismabril, ik lees er wel vaker over maar wat doet ie en waar zou je 'm eventueel kunnen kopen.

    Moet ie aangemeten worden of is ie kant en klaar te koop?

    Graag goede en slechte ervaringen graag!

  • Duckman

    Nee een prisma bril is niet zo te koop. Ook een opticien of een gewone oog arts zijn niet instaat de juiste sterkte te bepalen. Omdat de afwijking van de ogen gering is, en alleen bij ontspannen ogen direct te zien, zij er specile meet methoden ontwikkeld om dit goed te doen. Toen ik tien jaar geleden voor het eerst een prisma bril kreeg waren er slecht twee oogartsen die dit konden, nu zijn er vier ofzo. Het is niet echt goed koop en niet alle verzekeraars vergoeden het of gedeeltelijk. Een consult is 85,- en de glassen zijn iets meer dan 200,- per stuk. Het is verder aan te raden naar een goede opticien te gaan (geen hans anders & prule) vraag anders de oogarts naar een goed adres. dit omdat als de glazen er niet goed in worden gezet het meer schaad dan baad.

    Ik hoop dat ik u weer wat verder heb geholpen.

    Sander

  • Ga zelf actief aan de slag!

    Wel hierbij een reactie van een ervaringsdeskundige.

    Het is een dilemma en de gevolgen zijn persoonlijk d.w.z. persoonsgebonden.

    Vanwege mijn dislexieproblemen al op de lagere school werd ik goedgevonden voor een MAVO niveau. Op de leerfabriek die ze een school noemde werd ik zeer depresief. Aan de ene kant kon ik niet werken op mijn inteligentieniveau (ik blijk bovengemiddeld academisch niveua te hebben) en ik presteerde waardeloos waardoor ik ook dacht dat ik waardeloos was. Het is onbegrijpelijk hoe professionals die in het onderwijs werken werkelijk niets van die problematiek begrijpen en er niets van willen weten.

    Vanwege de overweging om mij naar een LOM school te sturen werd ik dus getest.

    Ik heb de test destijd expres geprobeerd te verzieken om van die leerfabriek af te komen. En inderdaad de LOM school had het voordeel dat het rustig en persoonlijk was zoals een school volgens mij moet zijn. Hoewel de LOM school meer begrip had voor de situatie is er wat gedaan om mijn handschrift en dat soort zaken bij te spijkeren maar er is nooit iets gedaan met de dyslexie zelf dus in dat verband helpt een LOM school niet, het doet niets om wat te doen met de oorzaak. Ga daar alsjeblieft zelf actief achtereen, ik heb zelf echter pas op 27 jarihe leeftijd iets met de methode van Ronald Davis gedaan en verdraait dat werk maar het is voor erg laat om alle misverstenden die mijn hersen hebben geproduceerd te corrigeren, ik wou dus dat ik die methode op veel jongere leeftijd was tegengekomen.

    Waar de LOM school ook niks aan doet is dat je het gevoel van eigenwaarde hebt verloren. Het leert je niet waar je capaciteiten liggen, het leert je niet je sterke kanten te ontwikkelen. Het gooit je naar de onderkant van een schoolcarriere ik moest dus een hele lange en taaie weg, met tegenzin maar met uithoudingsvermogen, moeten bewandelen om uiteidelijk HBO te behalen (mijn leesproblemen en psychologische bijeffecten hebben mij verhinderd universiteit te doen).

    Moraal van het verhaal.

    Probeer het kind te laten studeren op het denkniveau dat het heeft.

    Investeer in technieken die het triggeren verhelpen, de methode van Ronald Davis is hiervoor zeer aan te bevelen. (Op hun internetsite staan adressen)

    Let op psychologische effecten en pak ze bijtijds aan zodat ze geen deprimerend effect veroorzaken tijdens de schooltijd en (haast permanente) karakter veranderingen kunnen veroorzaken veranderingen (lees de site van Drieblad, komt goed over!)

    Gebruik andere hulpmiddelen zoals het inlezen van teksten op casettes als lezen een probleem is,

    Misschien is er meer maar voor dit moment laat ik het hierbij.

    Indien je meer wilt weten merk ik het wel.

    Roos schreef:

    >

    > Mijn zoon,8 jaar,groep4, is dyslectisch.

    > Dit is door de onderwijsbegeleidingsdienst vastgesteld.

    > Zijn i.q. is normaal maar ondanks veel extra hulp (op school

    > en 1x p.w. bij de logopediste)gaat het lezen en spellen maar

    > zeer langzaam vooruit.

    > Nu hadden ze op school het idee hem aan te melden op een

    > l.o.m. school.

    > Dit is in een ander dorp en ik vraag me af of hij daar wel op

    > de goede plaats zal zijn.

    > Was “Het weer samen naar school”project er niet voor om

    > zoveel mogelijk kinderen op de "gewoone basisschool te houden?

    > p.s. Op zijn gedrag in de klas is niets aan te merken.

    > Graag goede en slechte ervaringen!

  • saskia

    Hallo,

    Ik heb ook dyslexie en ben ook naar een LOM-school gegaan en heb daarna Mavo gedaan en ik denk als ik die LOM-school niet had gedaan ik nu onder mijn niveau bezig was.

    Ik kon als enige van mijn klas naar de mavo en daar was ik heel trots op.

    Het zal in het begin moeilijk zijn voor uw zoon, maar er zitten veel kinderen uit veel verschillende plaatsen dus dat is normaal.

    Ik vond de methode waar ze mee werkte heel fijn. Je mag of ik in ieder geval mocht alles op m'n eigen tempo doen. Dus ik was met dingen als rekenen ver voor op anderen en anderen waren verder met lezen als mij.

    Ik heb het ook heel erg gevoden om naar een andere school te gaan maar ik heb het daar zo leuk gehad. Op de andere school dacht ik dat ik dom was dat had ik op de LOM niet.

    Ik hoop dat u hier was aan hebt.

    groetjes SASKIA, 18 jaar, student Onderwijsassistent