kind dyslecties???

  • conny van der Linden

    Ik ben een moeder van een zoon van 12 jaar die momenteel in de laatste groep zit van Speciaal onderwijs LOM.

    Zelf heb ik het idee dat mijn zoon dislecties is, en weet niet goed hier mee om te gaan.

    Hij heeft moeite met de leerstof, wil geen huiswerk maken.

    WIl niet dat IK hem dingen uitleg, wordt dan boos.

    Hij draait nog steeds letters om, wil niet lezen,is erg druk.

    Hij heeft een zus van 10 jaar waar hij enrom tegenop kijkt, omdat zij het juist heel gemakkelijk heeft op school.( zij zit op het gewone basisonderwijs)

    Hij vraagt altijd aan haar wat er staat in een boek, als ik het hem wil uitleggen wordt hij boos en loopt weg.

    Ik heb een afspraak gemaakt op school,want zie met angst zijn toekomst tegemoet.

    Ik vind het vreemd dat de school voor Speciaal onderwijs daar nooit iets over heeft gezegd.

    Hij heeft namelijk ook veel moeite met rekeken,kent het onderscheidt niet tussem links en recht,heeft ook concentratiemoeilijkheden.

    Wie o wie kan mij een advies geven?

    Een radeloze moeder

  • Duckman

    Hoi Conny

    Ik denk niet dat uw zoon (alleen) dyslectie heeft. Een aantal kenmerken komen wel overeen, letters omdraaien. Maar met name het moeite hebben met rekenen duid meer op een concentratie probleem dan op deslectie. Ik ben bang dat ik u niet verder kan helpen. Ik denk dat een gesprek met de school meer duidelijk moet kunnen bieden.

    Sterkte en suc6

    Sander

  • frans

    Ik zou hem eens laten testen bij b.v. het RIAG

    daar kijken ze breed en niet alleen naar Dyslex

  • Els

    Ik zou zeker bij school aandringen op onderzoek/testen. Je kunt het beter uitsluiten als dat het straks op de middelbare school naar voren komt.

    Ik heb laatst ergens een artikel gelezen over een bepaalde methode die de hersenhelften stimuleert, daarin kan de oorzaak van de concentratie en leesproblemen liggen. Er stond ook een websiteadres bij. Misschien kunt u dat eens lezen en is het herkenbaar. het adres is www.inpp.nl

    Maar ik zou in eerste instantie toch de school aanspreken en staan op een test.

  • conny van der Linden

    Els bedankt voor de tips.

    Ik heb al een afspraak met school gemaakt om eens te gaan kijken wat we nu moeten doen.

    Ik zal zeker vragen om hem eens extra te testen, daar had de school nog niet aan gedacht vertelde ze tegen mij, wat ik op zich een kwalijke zaak vind, vooral omdat het al een school is voor Speciaal Onderwijs.

    Hun moeten in feite ook zien dat dit kind absoluut helemaal niet meer vooruit komt met lezen.

    Bedankt iedereen voor de tips, en alle andere tips blijven natuurlijk welkom.

    Conny

  • suzan

    Beste Conny,

    Ik ben 36 jaar en partner van iemand die dyslectisch is. Het boos worden is een van de dingen die ik herken. Ook letters omdraaien is een vorm van dyslexie. Er zijn zoveel verschillende soorten.

    Je hebt de nijging ze te snel te willen helpen, deze mensen hebben de tijd nodig, heel veel tijd. En weet je, in de vier jaar dat wij samenwonen is er zoveel positiefs gebeurd, fantastisch. Hij heeft een diploma gehaal (in 1 keer!) wel met heel veel hulp van mij, het ging zeker niet over rozen hoor maar we zijn er gekomen. Hij is veel zekeder geworden. Prachtig toch hoe iemand zo positief kan veranderen wat er jaren niet is uitgekomen, geweldig!

    Helaas is er op internet nog weinig hulp voor partners zoals ik maar voor kinderen is de informatie in overvloed. Neem er de tijd voor en maak je geen zorgen, hulp genoeg echt waar!!! Meer dan ze in mijn situatie kunnen bieden.

    En ook jou kind komt ergens terecht, vraagt alleen heel veel geduld en maak het kenbaar als het inderdaad eruit komt, in je omgeving want dat is de beste les voor hem in de toekomst!

    Heel veel succes!

  • saskia

    Hallo,

    Ik heb zelf ook dyslexie en heb ook op een LOM school gezeten.

    Maar ik heb het neit zo erg als uw zoon denk ik.

    Ik ben nu aan het rijlessen en het probleem van links en rechts wordt al steeds minder.

    Op mijn LOM-school hebben ze ook nooit gezegd dat ik dyslexie had, dat hoorde ik pas op de middelbare school.

    Als u hem gewoon blijft steunen komt het wel goed.

    SASKIA

  • anja

    Hallo Connie,

    Zelf heb ik drie kinderen van wie er twee dyslecties zijn, een van die twee heeft ook op een lom school gezeten ,hij was er speciaal heen gegaan vanwege zijn dyslexie, maar er is eigenlijk nooit voldoende aandacht aanbesteed. Hij draaide ook zijn rekenopdrachten om b.v. 52 kon net zo goed 25 zijn enz. Spelletjes op de computer hebben bij hem erg goed geholpen (oog-hand coordinatie) Stripboeken en nog eens stripboeken en sport. Hij is nu 21 jaar en het weekend heb ik hem helpen verhuizen naar Groningen omdat hij naar de sportacademie gaat !

    Een foutloze zin schrijven kan hij niet maar daar hebben we gelukkig de computter voor. Zijn schoolcariere is er een van vallen en opstaan geweest , wij mochten hem ook nooit helpen , waar de andere kinderen kwamen van: help me eens met overhoren of kijk even dit opstel na op fouten of kromme zinnen, hij niet, terwijl hij het harde nodig had dan de anderen.

    Sterkte ermee ,Anja.