vergoeding

  • esther

    Ik wil wel eens weten waarom er geen vergoeding is voor mensen die dyslexie hebben. Ik heb het zelf ook, en nu zit ik op een andere school. En wilde extra tijd voor mijn toetsen, maar ik heb een verklaring van 5 jaar oud. En tegenwoordig mag het maar 2 jaar oud zijn. Ik zou dan een nieuwe verklaring moeten laten maken. Dus een nieuwe test kosten F 1100,- niet niks dus. Als je belt naar de verzekering dan krijg je te horen dat het niet medisch is en dat het niet vergoed word. Maar als je toch een kind hebt die in een rolstoel zit dan krijg je toch ook aanpassingen en vergoeding. Waarom niet voor die testen die je laat doen als je dyslexie hebt? Het is tenslotte ook een handicap. Ik wil nu eigenlijk weten of hier mensen zijn die hier ook mee zitten. Of dat hun kind het ook heeft maar de testen te duur zijn dat het niet kon of zo iets, of/en wat de verzekering hierop zei?

    Alvast bedankt

    Groetjes

    Esther

  • frans

    beste ester als je dyslexie hebt kom je daar nooit meer van af .

    Dus heb je een verklaring dan is die je hele leven geldig.

    Testen kan ook bij het riag ,alleen moet je niet bij voorbaat zeggen dat je

    dyslextie hebt.

    dat kost je niets dus alleen kan het zijn dat je dan plotseling iets anders hebt .

    B.v nld ,dit is dan weer een variand van dyslex.

    groeten frans

  • esther

    ik heb de testen ook allemaal gedaan en daar kwam uit dat ik dyslexie heb maar het gaat er mij om waar het niet vergoed word door het ziekenfonds. Want het is tenslotte wel een handicap.

    groetjes

    esther

  • Rob

    Hallo esther

    Ik heb 3 kinder die dyslexie hebben

    de oudste en de jongste hebben een dyslexie verklaring gekregen via de basisschool dit kost de ouder niets alleen moet de school wel mee willen werken.

    Maar de meeste scholen weten zelf niet goed hoe die regelingen zijn en hoe ze met dyslexie moeten omgaan.

    Bij de middelste vond de school het niet nodig. Hij was wel wat achter maar met RT zou dit wel goed komen. nu zit hij op in de 2e klas van het voorgezet onderwijs en hebben wij hem laten testen kosten 750,= die door niemand vergoed worden!

    en blijkt dat hij dus ook dyslexties is.

    Graag wil ik de lezers enkele tips geven

    - Blijf allert of de scholen je kind blijven ondersteunen.

    - Vraag meer tijd voor proefwerken

    - Eis meer tijd bij examens en dat deze mondeling of via diskette worden afgenomen. Bel voor meer info Informatie en Beheer Groep te Groningen 050-5998869 afd depot.

    - Meld je aan voor het gesproken boek bij bijv Stichting Le Sage tenbroek 024-3782626 (zij vragen alleen of je jaarlijk vrijblijvend een bijdrage wil doen).

    Ik vindt het niet erg dat je moet betalen voor een aantal zaken maar met 3 kinderen is het ook voor ons lastig om alles te kunnen bekostigen zodat zij toch zo goed mogelijk worden voor bereid voor later.

    Dus als iemand anders nog tips heeft verneem ik die graag.