dyslexieproblemen op school.

  • Mia

    Wij hebben een zoon die dit schooljaar eindexamen Mavo doet. Ondanks het feit dat wij al jarenlang het vermoeden hadden dat onze zoon dyslectisch is, is hij door tegenwerking van de school pas vorig jaar getest door een orthopedagoog die aan de school verbonden is.

    Ons vermoeden bleek dus juist en in het testverslag staan verschillende maatregelen om hem in de les goed te laten functioneren. Ook heeft hij een dyslectieverklaring waarin vermeld staat dat hij gebruik kan maken van de voorzieningen die voor dyslectische leerlingen zijn toegestaan.

    Helaas heeft de school zich hier het afgelopen jaar niets van aangetrokken, ondanks het feit dat wij vele brieven hebben geschreven en gesprekken hebben gevoerd met zowel docenten als de directie van de school.

    Vorige week moesten wij een lijst invullen voor een afwijkende wijze van examineren voor dyslectische leerlingen. Deze moest voor 1 oktober binnen zijn bij de onderwijsinspectie. Nu hoorden wij vandaag dat de school en met name de orthopedagoog de examenfaciliteiten afwijzen, omdat onze zoon nog niet eerder gebruik had gemaakt van deze voorzieningen, terwijl wij de school vaak genoeg hadden gevraagd om deze faciliteiten. Wat kunnen wij hier nog aan doen?

    Wat is een dyslexieverklaring dan nog waard?

    We hebben veel geld uitgegeven voor deze onderzoeken, dat vinden wij nog niet het ergste, wij willen alleen de voorzieningen waar hij recht op heeft…………

    Wie helpt ons??

  • esther

    Ik ken het probleem bij mij zijn ze er ook laat achter gekomen toen ik 15 was nu ben ik er bijna 20. Bij mij was het wel goed geregeld. Maar die verklaring heeft zeker wel waarde en de school moet zich daar aan houden. Als de examencommisie hier niet mee in stemt om uw zoon voorzieningen tegen geven. Dan zou ik personelijk naar die examen commisie afstappen want het is heel belangrijk die voorzieningen. En je moet doorzetten want anders kom je nergens. Anders met een lijn bellen hoe het zit bijv. waar die testen zijn gedaan of dat zomaar kan. Wilt u nog meer weten kan er altijd een mailtje naar mij worden gestuurd.

    groetjes

    esther

  • Mia

    Esther,

    Bedankt voor jouw snelle reactie, toch zouden we graag willen weten welke voorzieningen er voor jouw zijn getroffen, en of je er al ervaring heb gehad met deze voorzieningen, bij onze zoon wordt gezegt, je hebt geen ervaring met b.v. grote lettertype of gebruik van laptop en geluidsbanden en daarom kun je tijdens het examen hier ook geen gebruik van maken.

  • esther

    Mijn voorzieningen waren een bandje waarop mijn examen stond, dat ik mee kon lezen en dat ik meer tijd kreeg voor mijn examens. Je kan als het nodig is anders krijg je het niet grotere letters of een laptop maar daar heb ik geen ervaring mee. En ik vind het geen excus om te zeggen geen ervaring dus het kan niet. De verklaring is er voor dat je de voorzieningen krijgt. Anders moet je naar de schoolinspectie bellen dat help meestal wel. Wat die gaan er dan meestal wel achteraan. Doe dat in ieder geval naar de schoolinspectie gaan. Als dat niet werkt zeg het dan even dan probeer ik nog wel iets te verzinnen wat mischien kan helpen. Laat het nog even weten hoe het afloopt.

    groetjes

    esther

    ps hoe oud is uw zoon?