Is mijn dochter mischien dyslectisch?

  • janine

    Mijn dochter is net twaalf jaar en zit in de bruglas.Ze heeft hier veel moeite mee.Ze heeft problemen met het lezen van de enorme stukken tekst en begrijpt vaak geheel niet wat er staat.Ze raakt dan veelvuldig in paniek.De vreemde talen vind ze verschrikkelijk en is erg bang om te falen.Nu ik terugdenk, had mijn dochter ook op de basisschool al problemen.Bereikte laat AVI 9, had veelvuldig hulp van mij nodig in groep 3(ben ook leerkracht), tafels leren was een crime en hoofdrekenen kon ze niet.Ze heeft enorm veel moeite met iets uit haar hoofd leren, vergeet het dan heel snel.Vooral nu heb ik het gevoel dat er iets iets dat mijn dochter remt in haar ontwikkeling.Ze heeft ook heel veel moeite met structuur aan brengen en logisch denken.Ook inzichtelijk is ze zwak.Verder is haar intelligentie zeker gemiddeld.Wie herkent dit en kan mij helpen aan advies?

  • Diane

    Ik herken alles uit je stukje, mijn zoon van 11 jaar heeft dezelfde problemen. We zijn sinds vorige week door de basisschool op de hoogte gebracht dat er waarschijnlijk sprake is van dyslexie. Omdat we nog volledig aan het begin staan van dit traject kan ik je verder niet helpen, we zijn zelf nog op zoek naar alle mogelijkheden. Als ik je een tip of info kan geven zal ik dat zeker doen, misschien zou je hier andersom ook aan willen denken?

    Succes,

    Diane

  • 15 jaar

    hallo, ik zit in 4havo, en vraag me af of ik misschien dyslectie heb.

    Schrijven enzo gaat meestal heel goed, maar wat ik in dat verhaaltje lees: lesen.

    Grote stukken tekst helemaal niet snappen enzo. Dat heb ik ook. Denken jullie echt dat dit ook een vorm van dyslectie is ?

    Mossel ik

  • Maarten

    Hallo,

    je kunt contact opnemen met stichting woordblind in Bilthoven.

    Telefoon nummer : 030-2281556

    m.vr.gr

    Maarten

  • kan-nix-goed-doen

    hallo,

    het is zo als je grote stukken text niet begrijpt, je geen goede concentratie hebt, ofdat je geen inlevings gevoel hebt, of hoe moet ik dat zeggen: geen beeld bij kan vormen. ofdat je te ongeduldig bent….

    ik zit zelf met de vraag of ik rekenblind ben, maar er zal wel niemand mee bekend zijn?????? gezien het aantal berichten p dag hier.

    ik hoop op reactie

    vr. gr. kannix

  • bianca

    Mijn levens verhaal.

    Klinkt erg bekend Blijf waakzaam, en geef haar vertrouwen,

  • Ilona

    Britt, mijn dochter is 9, en ook ik herken het helemaal. Mijn dochter is inmiddels door het OBD getest, normaal intelligent, maar duidelijk spellingsproblemen, tafels leren een crime, heeft moeite de juiste woorden te vinden, lezen doet ze graag, maar gaat traag. Ik wacht nu op een oproep van het audiologisch centrum waar ze haar verder kunnen testen.Uitslag OBD, waarschijnlijk dislexie. Denk eens terug aan vroeger, had zij moeite met zwemmen, heeft zij wel of niet gekropen?Veel dislectische kinderen hebben niet gekropen. Britt heeft al vele wegen bewandeld, maar het allerbelangrijkste is nu dat de diagnose definitief gesteld wordt, zodat ze doelgericht geholpen kan worden en ook in de toekomst begeleid wordt. Ik wens je veel succes op jouw weg.

    Groetjes Ilona

  • Linda Flebus

    Hallo,

    De naam voor het niet-goed-kunnen-rekenen is dyscalculie. Als je dat ingeeft in een zoekmachine vind jebest wat reacties.

    Succes,

    Linda