wie heeft ervaring met Methode de Haan??

  • Ineke Terlouw

    Zijn er mensen die ervaring hebben met methode de Haan? Mijn 11 jarige dochter gaat dit doen en ik hoop dat haar AVI niveau 2-3 niveaus omhoog kan gaan. Ze zit nu nl pas op AVI 5 en heeft een VWO advies. Ik ben bang dat dit veel problemen gaat opleveren als we er niets aan proberen te doen.

  • Jos

    Ineke,

    Wij zitten als ouders min of meer in dezelfde situatie. We zijn bij de heer de Haan geweest. Tijdens deze behandeling zat onze dochter in groep 4.

    De aanpak gaat uit van regeltjes die van buiten worden geleerd. De aanpak had bij onze dohter geen duidelijk waarneembaar succes. Wij zijn hiermee gestopt omdat de aanpak voor ons gevoel strijdig was met de aanpak op school. Op school worden ook regeltjes gehanteerd. Overigens heeft onze dochter meer problemen met lezen dan met spelling.

    Graag hoor ik ervaringen van anderen.

  • Jorien Koedam

    Hoi

    Ik heb sinds een jaar met mijn dochter (9 jaar groep 6) ervaring met methode de Haan. Ze gaat er goed op vooruit, hoewel het lezen en spellen nog zeker niet foutloos zijn. Doordat ze veel spellingsregels leert, heeft ze wel veel zekerheid gekregen en heeft ze niet meer het gevoel dat ze de spelling van alle woorden apart moet onthouden. Ze gaat steeds meer de logica in het systeem ontdekken, iets wat kinderen met dyslexie nooit vanzelf kunnen.

    Het is logisch dat de school constateert dat er tegenstrijdigheid is tussen wat zij aanbieden en wat de methode aan biedt. (zie andere reactie). De Haan is het immers absoluut niet eens met het aanbod op school. Scholen verzetten zich tegen inmenging door ouders, is mijn ervaring. Je moet zeker een half jaar doorzetten en dan merk je aan je kind dat het zekerder wordt en minder fouten gaat maken.

    succes,

    Jorien

  • Matthijs van den Ouden

    Wij hebben nu drie kinderen die volgens de methode (hebben) geleerd/leren.

    Mijn zoon van nu 15 had advies speciaal onderwijs maar doet nu VMBO met uitzicht op theoretische stroom (met talen).

    1 van mijn tweeling had problemen met het starten met lezen en kreeg op school niet de mogelijkheid om op haar moment te starten met lezen. De methode bracht uitkomst. Let op er is veel weerstand tegen de methode met allerlei argumenten. Ik heb het argument dat het voor mijn kinderen werkt en dat er niet geexperimenteerd mag worden op mijn kinderen. daarnaast werk ik dagelijks met mensen van 17 tot 25 jaar die volgens de traditionele methode taalonderwijs hebben gehad maar die geen enkele brief kunnen schrijven zonder taalfouten.

    Matthijs