HELP

  • Conny

    Mijn 12 jarige zoon Michael zit op een school voor speciaal basisonderwijs, en dit is zijn laatste jaar op die school.

    Hij gaat namelijk naar het voortgezet Onderwijs,maar ik als moeder maak me grote zorgen en vind geen respons bij de directie van de school.

    Michael leest als 12-jarige nog steeds erg slecht.

    Moet vaak nog de woorden “hakken en plakken”.

    Ook draait hij bv. de oe - eu - ie nog om.

    Michael heeft ook grote moeite met rekenen.

    Hij heeft door de jaren heen wel remedial teaching gekregen,maar ikzelf heb het idee dat ze er totaal niets mee zijn opgeschoten.

    Enkele maanden geleden heb ik gevraagd of Michael getest zou kunnen worden op dyslexie.

    Na twee maanden wachten kreeg in telefoon van zijn leerkracht die mij meedeelde dat die testen nogal erg duur waren en dat Michael toch naar een school voor praktijkonderwijs zou gaan, en ze dan eventueel dáár wel op het probleem in zouden gaan.

    Ikzelf heb hier helemaal géén goed gevoel over en maak me grote zorgen over hoe het nu verder met hem zal gaan in het vervolgonderwijs.

    Ik heb nu zelfs het gevoel dat op het huidige onderwijs van Michael er nu niets meer aan gedaan word omdat het TOCH zijn laatste jaar is op het basisonderwijs.

    Graag zou ik van U enkele tips ontvangen over wat ik NU (op DIT moment) zou kunnen ondernemen, zodat ik weet dat Michael straks de juiste begeleiding zal krijgen.

    Als moeder houd ik mijn hart vast voor zijn toekomst.

    Ik ben op het internet al van alles aan het zoeken, maar er staan zoveel verschillende site's op het net, dat het voor mij “zoeken naar een speld in een hooiberg lijkt”.

    Ik hoop op een spoedig antwoord Uwerzijds,

    Met vriendelijke groeten,

    Conny van der Linden

  • mettje

    Voor ons een bekend verhaal. Ook bij ons worden dyslexie onderzoeken binnen het basisonderwijs geweigerd. De onderwijsbegeleidingsdienst zegt inderdaad dat dit te duur is. Bij onze oudste zoon ( zat vorig jaar in groep 8, altijd binnen de r.t. gezeten), is in het voortgezet onderwijs standaard een dictee afgenomen, naar aanleiding van dit dictee kwam hij in aanmerking voor een (gratis) dyslexie onderzoek. Hij bleek inderdaad dyslexie te hebben. In het voortgezet onderwijs krijgt een school voor een dyslectische leerling extra geld, daarom worden alle brugklassers getest.

    Wij hebben met deze kennis vorig jaar bewust er niet langer op aangedrongen op een onderzoek. Waarom een kind extra belasten als hij in het v.o. tog wordt getest.

    We zijn ons nog aan het beraden hoe we het met onze tweede zoon (groep 5) aan zullen pakken, zeker is dat we het er niet bij laten zitten. We hebben inmiddels voor hem bij de school onze wens kenbaar gemaakt om hem te gaan testen op dyslexie. Hierop nog geen reactie gekregen.

    Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt. Ik realiseer me terwijl ik dit schrijf dat het hele verhaal erg triest is. Niemand vergoed het onderzoek. Als er een vermoeden bestaat dat je een ziekte hebt ( bijv. diabetus ) worden hiervoor de onderzoeks kosten wel vergoed.

    Veel succes met de schoolkeuze van uw zoon.

    Groeten Mettje.

  • patricia

    Ik weet niet of je hier ook hebt gezocht maar er staan in iedergeval beschrijvingen op van wat dyslexie is en Links van bedrijven instanties die kunnen helpen

    e-mail ze je help brief of bel gewoon voor info

    http://www.dyslexie.nl/

    -  Site bij de SIRE reclame over dyslexie

    http://www.woortblind.myweb.nl/voorkant.html

    -  De vereniging voor Dyslectici

  • C

    Hoi Conny,

    Onze ervaring met een school voor speciaal onderwijs is uitgelopen op een drama!

    Door hun ‘kunde’ is bijna een compleet gezin ten gronde gericht.

    Hou je oren en ogen goed open, en zeker met het afnemen van testen!

    Want dat zou best eens tegen je gebruikt kunnen worden.

    We spreken hier uit ervaring en mocht je meer willen weten, dan kan dat.

    groeten C

  • Ynze Waterlander

    Hallo,

    onze zoon, Stefan, loopt al zeer lange tijd bij diverse hulpverleners. Eerst een logopediste. Na een orthopedagogisch onderzoek, waarbij gekonstateerd is dat hij dyslectisch is, zijn we bij 2 orthopedagogen geweest. Nu wordt hij geholpen door het Iwal. Tot nu toe zijn we zeer tevreden.

    Maar….

    Volgend jaar gaat hij naar groep 8 en daarna dus naar het voortgezet onderwijs. Maar welke school. Ik las in de reactie van Mettje dat er een vergoeding voor scholen is voor een dyslectisch kind. Op basis waarvan wordt dat toe gekend. Ik wil dat graag weten om eventueel in gesprekken met scholen te kunnen gebruiken.

    bedankt

    Ynze