vraagje...

  • Sylvia

    Hoi allemaal,

    Bij mijn dochter van 10 jaar is nog geen diagnose gesteld maar ze denken aan adhd en/of pdd nos.Waar ik bij mijn dochter ook aan begin te denken is of ze ook niet dyslexie heeft.Volgens de leerkracht gaat het allemaal goed maar als ik haar steeds stelselmatig de zelfde schrijffouten zie maken(s ipv z of andersom,ou-au,dubbel e ipv enkel etc etc) en ik hoor haar lezen(leest soms hele andere woorden dan er staan of slaat woorden over)twijfel ik toch aan het oordeel van de leerkracht.Misschien dat hier iemand weet waar ik dyslexie aan kan herkennen?

    Groetjes Sylvia

  • Hans

    Hoi,

    Erg herkenbare fouten. Misschien ook nog b en d niet goed uit elkaar houden.

    Ben geen expert maar lijkt me een klasiek geval.

    Leraar confronteren met je idee zou ik zo zeggen en laten testen!

    HansSylvia schreef:

    >

    > Hoi allemaal,

    >

    > Bij mijn dochter van 10 jaar is nog geen diagnose gesteld

    > maar ze denken aan adhd en/of pdd nos.Waar ik bij mijn

    > dochter ook aan begin te denken is of ze ook niet dyslexie

    > heeft.Volgens de leerkracht gaat het allemaal goed maar als

    > ik haar steeds stelselmatig de zelfde schrijffouten zie

    > maken(s ipv z of andersom,ou-au,dubbel e ipv enkel etc etc)

    > en ik hoor haar lezen(leest soms hele andere woorden dan er

    > staan of slaat woorden over)twijfel ik toch aan het oordeel

    > van de leerkracht.Misschien dat hier iemand weet waar ik

    > dyslexie aan kan herkennen?

    >

    > Groetjes Sylvia

  • Niels

    Sylvia,

    Kijk even op deze pagina…….. de eerste is van de stichting SIRE, de tweede de algemene startpagina.

    http://www.dyslexie.nl

    http://dyslexie.startpagina.nl

    Niels

  • Niels

    @!#$…….ik haal twee verschillende startpagina's doorelkaar…….die van autisme en dyslexie.

    Maar ben je daar al eens geweest Sylvia?

    Niels

  • Sylvia

    Hoi Niels,

    Ja ik ben flink aan het rond kijken….

    Maar is er een test zodat je kunt zien of een kind dyslextisch is en zo ja wie moet die test doen? De school of het riagg? Ze denken bij mijn dochter nl ook aan adhd en/of pdd nos.Ze is verder ook best agressief maar ik vraag me af als ze op school op haar tenen loopt ivm taal en lezen en misschien ook rekenen of dat haar gedrag verklaart.Verder heeft de leerkracht dat idee niet maar mijn dochter geeft duidelijk te kennen aan ons maar ook aan de psycholge van het riagg dat ze het heel erg moeilijk vind op school.Tja en wat is dat dan? Vind ze het echt moeilijk of is dat haar beleving?Ik neem haar in iedergeval wel serieus

    groetjes Sylvia

  • Niels

    Sylvia,

    Ik heb voor het dyslexie ondezoek zelf opgebeld voor een afspraak. Dit heb ik gedaan aan het IWAL instituut. Niet goedkoop, maar ik kreeg achteraf de helft terug. Verder voldoe ik aan het criteria van een Asperger autist. Maar zowel ikzelf als de huisarts weten niet wat we ermee kunnen bereiken als we meer gaan onderzoeken of willen vaststellen. Ik leef er immers al 24 jaar mee, en weet mezelf door ezelsbruggetjes goed te redden.

    Bij de PDD-NOS en/of ADHD moet er een duidelijke overschreiding zijn van de onderste of bovenste norm van normaal gedrag. M.a.w. zijn er structurele uitschieters of dieptepunten. Maar daar durf ik verder niets over te zeggen. Dan begeef ik me op glad ijs.

    Wat ook wel een aanrader is om een houvast te vinden is: Kijk eens in je eigen famillie rond. Sommige factoren zijn erfelijk. Echter vroeger uitte zich dat niet zo en bleef het onder het oppervlak van de persoonlijkheid.

    Niels

  • elisabeth

    beste sylvia,

    ik ben elisabeth.

    op het school drachten ze dat ik het had. Via school is de aanvraag gegaan bij het COMPAS in Emmen, maar deze zitten ook in andere richtingen.

    het gehele bedrag werd door de school vergoed.

    je kunt er op school bij uw dochter eens naar vragen, mischien kan het ook via school.

    dan heeft de shcool ook gelijk een copie van het verslag en de bevestiging.

    het telefoonnummer van het COMPAS in Emmen is 0591-659212

    daar kunt u mischien een adres krijgen voor een instantie bij u in de buurt,

    veel sucses er mee,

    elisabeth

  • sanne

    he hello

    ik ben zelf ook zwaar is dylextisch

    als ik typ dan sla ik heel vaak woorden over dat is ook een teken van dyslexie

    en ik moet dus steeds alles goed na lezen

    als ik iets voor lees dan lees ik niet wat er staat maar ik iets anders van

    wel met de zelfde betekenis van de zin maar ik gebruik dan andere andere woorden

    bij ned moest ik opstellen schrijven daarvoor haal ik nooit meer dan een 6,5 omdat ik niet goed in taal ben en ik schrijf niet in een logische volgorde maar ze snappen dan wel wat ik bedoel

    verder ben ik super slecht in frans maar dat heb ik gelukkig laten en engels is ook een ramp voor mij duits gaat wat beter daar ik wel voldoendes voor haal raar

    ik kan het wel duizend keer lezen die woordjes maar het blijf niet hangen na 5 min ben ik zal weer vergeten woorden vind ik het moeilijkst bijv brieven gaat nog wel

    ik hoop dat je aan mij verhaal iest heb

    groetjes sanne

  • Wil

    http://www.studiostudio.nl/project-dyslexie/

    kennen jullie deze site ?

    ik heb zelf geen problemen maar fam wel