kind met dyslexie engels leren

  • merel

    Wat naar mijn idee heel erg goed helpt (ik ben 3e jaars studente Engels en geef bijles)

    is het programma WRTS (je kan je gratis aanmelden op www.wrts.nl)

    daar kun je woordjes oefenen en oefenen en oefenen en daar kun je door herhaling veel van leren. Ook geeft het programma aan waar de fout zit en kan je dochter dus zien waar ze de fouten maakt.

    Het is het proberen waard!

  • hulpje

    Misschien kan dit ook bijdragen:

    http://www.duffyteachingenglish.com/index.html

  • Tanja

    laat kinderen met dyslectie altijd de woorden van het nederlands naar het engels leren. simpel de betekenis oefenen, steeds 3 erbij en weer terug. daarna uitsluitend de spelling oefenen in wrts dus gewoon engels-engels. de betekenis weten ze dan al.

  • k

    Mijn zoon heeft dyslexie

    Hij heeft vorige week een repetitie gemaakt en hij had een 1.

    De repetitie bestond uit verschillende onderdelen

    Het luister gedeelte had hij 1 foutje verder schreef hij alles heel nederlands?

    Dit werkt erg deprimerend voor een kind.

    Dit zou ook betekenen dat hij moet afstromen alleen op engels andere vakken staat hij goed

  • Karin Reichrath

    Heeft de school geen dyslexiebeleid?

    Vaak geven scholen niet onder een 4 als dyslexie is aangetoond.

    Andere mogelijkheid is: overleggen met vakdocent en mondeling af laten vragen.

    Dit om het kind gemotiveerd te houden.

    Heb bij onze zoon hier goede ervaring mee.

  • Karin Reichrath

    http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/cursus-dyslexie-en-engels/

    Mss heb je nog iets aan deze link; kom ik net tegen.

  • Monique

    Mijn dochter 15 en zoon 11 hebben diyslectie. Ik loop dus in verschillende fase tegen problemen aan.

    Ik heb de basis en voortgezet onderwijs (havo) ingelicht over de mogelijkheid die er van uit de overheid is om gratis aangepaste schoolboeken voor oa kinderen met dyslectie aan te schaffen.

    Kijk maar eens op internet bij rijksoverheid schoolboek. Deze regeling is er vanaf 2009.

    Mijn dochter maakt kaartjes waar ze aan de ene kant het engels woord en en de andere kant het nederlandse woord schrijft.

    Voordeel hier van is dat ze het overal kan oefenen en niet achter de computer hoeft te zitten, de stapel die ze heeft wordt ook steeds kleiner omdat ze de woorden die goed gaan appart legt.

    Daarnaast mag ze fonetisch schrijven bij toetsen en werkt een computer programma demotiveren gezien er ook op spelling gelet wordt.

    Hou de school scherp ze zeggen dat ze verschillende dingen doen maar doen ze dat ook echt, je hoeft niet te overdrijven maar hou het in de gaten.

  • janne

    Ik zag hier boven net staan van die woordkaartjes die je kind zelf schrijft. Je kunt dit ook via www.wrts.nl doen.

    Je kunt daar de lijsten van engels/nederlands (of van andere talen) intypen of via een programma de lijsten binnen halen en dan kan je dit programma woordkaartjes laten maken (de ene kant nederlands, de andere kant engels).

    En ze moeten op tijd beginnen met oefenen. Het lukt ze vaak niet om dit binnen een paar dagen er in te stampen.

    Volgens mi is de enigste oplossing heel veel oefenen en met school praten over wat er geregeld kan worden.

  • jannie

    Beste Allemaal . Hartelijk bedankt voor de adviezen van jullie . Hier kunnen we weer wat mee voor onze zoon . Hij zit in de 1ste klas van de middelbare school. We hebben gisteren met zijn lerares gesproken over zijn rapportcijfer voor Engels. Dat viel op dit moment nog mee omdat ze 2 toetsen mondeling heeft gedaan met hem. Maar we kregen wel advies om toch ook te proberen om het schrijven op te krikken. Ze kwam toen met een advies over boekjes waar een cd bij zat , zodat hij mee kon lezen met het verhaal. Heeft hier iemand ervaring mee misschien. Laat me het dan weten. Dan kan ik ook weer overleggen met de school. Tot Ziens Jannie

  • Anne-Marie

    Over de boeken met CD kan ik je het volgende aanraden; de middelbare school van onze dochter

    heeft voor naast haar normale schoolboeken deze ook aangeleverd op CD-rom voor een daisyspeler (deze speler je zelf aan te schaffen bij Lexima maar in een bibliotheek kun je deze ook lenen en kun je je kind laten proberen welke handig is)

    Vraag de orthopedagoog van de school ernaar. Succes gewenst!