Test voor volwassenen?

  • Marian

    Hallo,

    Ik wilde vragen of er ook testen zijn voor volwassenen. Mijn man is zeer waarschijnlijk dislextisch en heeft problemen met het doen van een schiftelijk examen. Hij heeft dit examen al meerdere keren gedaan en is er steeds voor gezakt doordat hij veel moeite heeft met het lezen. Hij wil nu het examen afleggen met een langere examentijd of mondeling maar heeft hiervoor een dislexieverklaring nodig. Vroeger heeft hij ook altijd problemen gehad maar is de dislexie nooit getest of (h)erkend. Wie heeft hier ook ervaringen mee en weet dus hoe wij verder moeten gaan. Volgens onze huisarts is het onnodig om een dure test te doen omdat de leerkracht van de opleiding heel goed kan bepalen of er hier sprake is van dislexie. Als er een test is voor volwassenen hoe duur is dit dan en waar kun je die doen? Ik hoop dat iemand ons kan helepen.

    Alvast bedankt.

    Groetjes Ed en Marian

  • Tiemen

    Marian, mij zelf hebben ze getest voor ik de opleiding deed.

    Goed ik weet niet wat je man volg maar ik deed een complete omscholing en zo ben ik aan de verklaring gekomen, want die rotte dingen zijn normaal duur om te krijgen.

  • henk

    neem contact met je huisarts. zo heb ik ook een test gekregen. betaald door de verzekering.

  • Isa

    tegenwoordig wordt dat niet meer vergoedt! geloof ik…alleen als je het onder het mom doet van een psichologiesch onderezoek, en als daar dan “toevallig”dyslectie uit komt…kan het vergoedt worden.

    Ik zit nu met helzelfde probleem, ik wil ook een officiele verklaring zodat ik mijn thuisstudie kan doen met een daysi speler…dat wordt dan vergoedt geloof ik..

    Ik moet nu zo'n orthopedagogesch onderzoek zelf betalen en dat kost geloof ik rond de 500 EUR….

    In 2006 wordt misschien wel weer zo'n test vergoedt. Ik hoop het ik vindt het zo stom dat niet vergoedt wordt!! Het is toch gewoon een handycap, ik snap het niet hoor…

    Groetjes

  • Monique

    Het zou leuk zijn als het werd vergoed, jammer dat wij er niets meer aan hebben

    :-( :(

  • Marian

    Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties.Ik heb inmiddels een adres gevonden waar mijn man al is getest ook en dat koste € 172.50. Omdat je als volwassene namelijk niet een heel psychologisch onderzoek hoeft te doen als je de papieren nodig hebt voor studies enzo. Zo'n onderzoek is meestal bedoeld voor kinderen die nog getest moeten worden. Mijn man heeft nu dus een test gedaan waarin werd gekeken hoe het staat met lezen en schrijven en daaruit bleek dus dat hij een klassiek geval is van dyslexie. Je kunt kijken op internet en dan een intake gesprek doen. Op internet wordt ook alleen gesporken over die 500 euro maar tijdens het intake gesprek( dat is gratis) werd er verteld dat hij die niet hoeft te betalen. De test wordt door onze verzekering helaas niet vergoed, ook niet onder de noemer psychische zorg.

  • Marian

    Ik vergeet helemaal om het internet adres op te schrijven voor jullie

    www.dyslexiekliniek.nl . Het is gevestigd in Delft.

    Groetjes

  • Jolanda van de kamp

    Ik heb moeite met teksten lezen en te begrijpen en op papier te zetten?

    groetjes jolanda van de kamp

  • pieter

    Ik weet wat het is het achtervogt mij ook en kost me heel veel energie op iets op papier te etten en ik verander het nog wel 110 keer en dan is het nog niet goed.