bestaat spraak-dyslexie?

  • esther

    Hallo mensen,

    Ik worstel al tijden met bepaalde klachten die ik niet kon plaatsen. Nu heb ik gisteren gehoord dat mijn klachten lijken op dyslexie. Ik moest er even om lachen, want lezen is mijn hobby. Ik heb Nederlands gestudeerd op de universiteit, ik ben schrijfster en mag me zelfs literatuurcriticus noemen. Ik heb zelfs een tijd eindredactiewerk gedaan, dat is teksten nakijken op spelfouten en zinsconstructies.

    Mijn klachten zijn: wazig en vaag in mijn hoofd, net of er constant mist is. Ik heb moeite om op scherp te staan, om alles te horen wat mensen zeggen.

    Als ik praat kom ik heel vaak niet op woorden. Ik draai woorden ook vaak om en het ergste is dat ik vaak verkeerde woorden zeg, en dat zelf niet eens doorheb. Dan zeg ik: “lekkere appels heb ik gisteren gekocht” en dan zijn het peren. Dit laatste heb ik heeeeeeel erg en het lijkt wel steeds erger te worden.

    Met lezen sta ik vaak stukken over, alleen als iets me echt boeit blijf ik “hangen”.

    Mijn broer is trouwens dyslectisch, die maakt heel veel spelfouten en kan amper lezen. Mijn kinderen zijn niet dyslectisch, die konden juist vóór groep drie al lezen.

    Ik schrijf het allemaal wel luchtig op, maar het begint echt een groot probleem te worden.

    Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Bestaat er een soort van praat-dyslexie? Weet iemand een goede site op internet? Alvast bedankt voor het lezen.

  • andrea

    De naam is Dysfasie

    Bel eens met :

    Dysfatisch Ontw. Stichting

    Appollolaan 68

    Amsterdam

    020 6791758

  • esther

    Dank je wel! Zal ik straks gaan doen. Ik ben blij als het een naam heeft.

  • Joyce

    Hallo,

    Even een vraag,mijn zoontje is net 7 jaar en doet voor de 2e keer groep 3 overnieuw,samen met 10 andere kinderen uit de klas!!

    Zijn juf is ervan overtuigt dat hij dyslectisch is,hij heeft nog steeds AVI 0

    Ik heb 1 jaar fysio met hem gevolgd,want hij had een te hoge spierspanning,drukte de potlood bij wijze van door de tafel en hij heeft nu logopedie,bij de letters T en S leert hij zijn tong achter de tanden te houden

    Maar nu,ik heb het advies gekregen om hem te laten testten,maar hik tegen dat bedrag aan van 450 euro.Heb een comfort polis,maar schijnt niet vergoed te worden

    Ik wacht het nieuwe zorgstelsel af,of het er dan inkomt,zo niet hebben we pech,maar de test word wel gedaan.Alleen is het nu niet te vroeg voor zo'n kind?

  • Joyce

    sorry,had een nieuwe tread moeten beginnen,doe het even overnieuw

  • jolie

    Goh intressant ik ben dyslecties en ik dacht gewoon dat ik een rare afwijking had.

    Ik herken het verhaal meteen.

    Fijn dat het een naam heeft maar al mijn vrienden en mijn man en kinderen zijn het gewend, nu kan ik het verklaren.

  • nouka

    ja spraak dysextie bestaat.

    dat heb ik waarscheinlijk.

    het moet nog onderzocht worden maar de kans is groot.