problemen met spelling

  • karin

    Kan een kind ook alleen dyslectisch zijn op het gebied van spelling? Het betreft hier een jongen van 9 jaar, groep 5. In groep 4 was hij al avi-uit. Aan het begin van het schooljaar is hij door verhuizing van school veranderd en is hij in spelling van cito A in gr 4 naar cito E in groep 5 gegaan. Op rekenen valt hij iets uit op het automatiseren, kent wel de tafels uit zijn hoofd bij het hoofdrekenen, maar bij het gewone rekenen valt hij iets uit. Ik ben benieuwd naar de reacties! alvast bedankt!

    groet,

    karin

  • Elektra

    Er zijn verschillende vormen van dyslexie. Er kan ook alleen een probleem met automatiseren zijn. Hoe leest jouw zoon? Leest hij goed maar niet altijd nauwkeurig? (gokkend lezen) Ook dat kan een aanwijzing zijn.

    Het is in ieder geval de moeite om het te laten uitzoeken. Als je er vroeg bij bent, kun je een hoop leed voorkomen. Denk ook eens aan het zogenaamde beelddenken of de leerstoornis nld. Als je googlet en de beschrijvingen vergelijkt, word je misschien meer duidelijk.

  • karin

    Hoi elektra,

    bedankt voor je reactie. Het betreft niet mijn zoontje, maar het neefje. Hij heeft zich altijd verbaal erg sterk ontwikkeld. als peuter/kleuter zong hij uit volle borst alle liedjes mee, zelfs top 40 liedjes. Hij las al zeer vlot en ook moeilijke boeken. Hij is al geruime tijd avi-uit.

    De nieuwe school waar hij sinds dit schooljaar zit ivm verhuizing heeft nu gemerkt dat hij sommige spellingsregels niet (goed) hanteert. Zij wijzen naar dyslexie. Nu ben ik absoluut de laatste die zal roepen: dat kan niet! Het is gewoon mijn interesse. Ik heb al op internet zitten zoeken, maar daar kan ik eigenlijk alleen de combinatie moeilijke lezer en speller vinden. Vandaar dat ik graag wil weten of je in zo´n geval ook van dyslexie kunt spreken.

    Zijn dyslexie is alleen op het vlak:

    -verwisseling d en t

    - verwisseling ch en g

    Voor mij is er alleen maar lof voor een school die alert is op dit soort problemen. Ik zou willen dat de school van mijn kids zo allert was….. Had mij een hoop problemen gescheeld :-)

    Groet,

    karin

  • Elektra

    Sorry, ik ging meteen uit van een eigen kind en niet van een neefje :-)

    Dysorthografie is een probleem in de spelling. Het is een vorm van dyslexie waarbij het lezen wél goed op gang komt. Ik weet niet of jouw neefje dit heeft natuurlijk, het zou ook best kunnen dat hij de spellingsregels nog niet genoeg geoefend heeft.

    Hier een link:

    http://www.obalo.nl/dysorthografie.htm

  • karin

    Geweldig, ik ga dit eens verder onderzoeken. Bedankt voor je snelle reactie. En ik zal mijn schoonzus informeren!

    groet,

    karin

    (aangezien mijn dochter dyslectisch is en mijn zoon zeer veel eigenschappen van dyslexie vertoont, ziet de familie mij (helaas) vaak als een deskundige :-) )

  • kader

    karin Schreef:

    ——————————————————-

    > Kan een kind ook alleen dyslectisch zijn op het

    > gebied van spelling? Het betreft hier een jongen

    > van 9 jaar, groep 5. In groep 4 was hij al

    > avi-uit. Aan het begin van het schooljaar is hij

    > door verhuizing van school veranderd en is hij in

    > spelling van cito A in gr 4 naar cito E in groep 5

    > gegaan. Op rekenen valt hij iets uit op het

    > automatiseren, kent wel de tafels uit zijn hoofd

    > bij het hoofdrekenen, maar bij het gewone rekenen

    > valt hij iets uit. Ik ben benieuwd naar de

    > reacties! alvast bedankt!

    > groet,

    > karin

  • lisette

    Mijn zoontje heeft veel moeite met lezen de B en de D haalt hij nog af en toe door elkaar, als het woord met een d of een b geschreven kan worden weet hij het niet goed de korte woorden gaan nu aardig goed maar de woorden met meer lettergrepen gaan heel moeizaam.

    Je kunt merken aan hem dat hij het er niet makkelijk mee heeft, hij komt dan thuis dat hij zijn werk niet af heeft omdat hij het niet goed kan lezen.

    Ik ben al heel lang bij iemand geweest die hem daar in begeleide. Deze Mevr. vondt zijn probleem toch wel noemenswaardig,zij wil wel met hem verder gaan maar dat gaat mij behoorlijk in de onkosten lopen.

    Er moet toch iets zijn waar mijn kind terecht kan en dat het dan ook nog vergoed wordt ze zijn notabene leerplichtig dan mag ik er toch ook van uit gaan dat mijn kind zijn probleem wordt opgelost.

    mijn zoontje is 9 jaar en best heel goed bij onthouden is geen probleem.

    Groet lisette