dyslexie en het notenschrift leren lezen

  • Arlette

    Wie heeft er hier ervaring met het notenschrift leren lezen met dyslexie.

    Mijn dochter speelt piano maar het notenschrift lezen lukt haar maar niet, ze kan gelukkig heel veel op haar gevoel en gehoor dus vordert wel gestaag.

    Wie o wie kan mij een handreiking geven.

  • vechter

    Hier is al vaker een vraag over geweest, via de zoekfunctie is er vast nog wel iets over te vinden

  • Arlette

    Inderdaad ik was iets te voorbarig met het plaatsen van mijn vraag maar ik ben inderdaad een stuk wijzer geworden en ga het via de kleurenmethode met haar proberen, bedankt weer.

  • nicole

    hoi hoi

    ik ben ook dislekties

    en ik heb het geleert om elke toeks een letter te geven dus het noten schrift abcdefg en die ook allemaal een kleurtje tegeven ik heb stikers op de toetsen geplakt en mijn broer heeft de noten in het boekje gekleurt met het zelfde kleurtje dat ook op mijn toetsen stond en nu kan ik het redelijk

    groetjesss van nicole

  • Arlette

    Hoi Nicole,

    Ik heb dit dus vandaag ook voor mijn dochter gedaan, echter alleen met kleuren.

    Ook de noten in haar boek heb ik voorzien van dezelfde kleuren, ze heeft het al geprobeerd en het gaat makkelijker dan normaal.

    Kun jij nu uiteindelijk wel het normale notenschrift lezen of blijf jij op kleuren spelen?

  • Antoon

    kijk op klavarskribo.nl

  • Dennis

    Hallo misschien wat laat .. maar beter laat dan nooit

    Ik ben Dennis 16 jaar oud nu. ik speel ook piano sinds mijn 15e ( dus nog maar een jaar ) maar goed. Ik heb eerder ook altijd hulp gehad bij het lezen etc en had problemen met taal en dictee's etc. maar echte dyslectie weet ik tot aan de dag nog steeds niet helaas erg lastig als je het niet zeker weet. maar goed mijn lerares zegt dat het heel goed gaat ik ben nu ook best wel wat opgeschoten dit jaar ik ben in mijn 2e les boek bezig en ben daar mee op de helft en verder heb ik me liedjes aangeleerd als moonlight Sonata 1e movement en ben nu bezig met Fur Elise en ik lees de noten dus wel daarvan maar ook mijn noten gaan niet geweldig ik moet meestal van de G sleutel aftellen maar ik kan bv wel onthouden helemaal boven aan de G sleutel ( laatste lijntje = de F ) bv zo de G leutel heeft een F op het laatste lijntje ( boven ) en een E op de 1e lijn en bij de F net zo'n soort ezel brugetje maar dan met de A boven en de G onder verder is het bij mij ook nog wel wat lastig

    maar goed hoe zit dat met uw dochtertje ? ik was heel erg benieuwd want ik weet dus zelf ook niet zeker als ik dyslectie heb maar zowel dan baal ik ONTZETTEND want ik oefen toch zeker wel elke dag 3 uur .. ik vind het zo leuk dat ik er later ook wel wat wil in doen !!

    maar daarom ben ik dus ook erg benieuwd over uw dochtertje kan ze dan helemaal niet lezen ? kwa noten etc ? kunt u mij dat misschien eens uitleggen

    hopelijk kan ik u hier nog steeds op bereiken want this al 2 jaar later naar dat u dit er op zetten zag ik

    Mvg Dennis

  • tobias

    hallo ik hed zelf dyslectie

    ik kon eerst ook geen nooten leesen

    nu kan ik het wel ik leerden gewoon een week de eersten 4 noten

    die week er op deze 4 van de eerste week plus 2

    en zo ging ik veder in een maand kan je 2 liedjes leeren

    sucses

  • Jeanet de Voogd

    Geachte mevr.

    Ik kwam net uw vraag tegen vn 2007!!! Ik was nooit eerder op deze site geweest, zodoende.

    Heeft u er ooit reacties opgekregen?

    En hoe gaat het nu met de vorderingen van uw dochter????

    Als het niet zo goed lukt, heb ik wel een optie voor u en kunt u mij mailen.

    Mocht u niet zo ver weg wonen dan wil ik het gerust eens komen doornemen met haar.

    Vriendelijke groeten

    Jeanet de Voogd

    Rotterdam

  • Wim

    Beste mensen,

    Inderdaad is het notenschrift wel aan te leren.

    Al blijft het stug volhouden en steeds maar weer opnieuw herhalen.

    Maar ….heeft u het al eens geprobeerd met Klavar(skribo)

    Dit notenschrift geeft in principe aan welke toets gespeeld moet worden en de ervaring leert ons, dat het met heel wat minder hoofdbrekens gaat.

    Kijk eens op klavarvereniging

    Het zou het proberen waard zijn en een emailtje naar wim@klavarvereniging.nl zou ook kunnen helpen.

    Kost niets!