dispensatie vreemde taal op HAVO

  • Roelie Molenaar

    Mijn zoon Menno zit in een HAVO/VMBO brugklas. Hij gaat vooral onderuit op Frans, staat hier nu een 3 voor. De rest van de vakken gaan redelijk tot goed. Onlangs heb ik een artikel gelezen op de site van Balans over de mogelijkheid die sinds kort bestaat voor scholen (ook HAVO) om dispensatie te verlenen voor een moderne taal. Echter, toen ik dit tijdens een gesprek aankaartte werd mij verteld dat dit niet zo uitgevoerd kan worden. Zoals het er nu voorstaat betekend dit dat Menno door de 3 tekortpunten verder zal moeten gaan op VMBO niveau terwijl in het dyslexie protocol wordt benadrukt dat een leerling niet mag “afstromen ” vanwege de dyslexie. (Menno heeft sinds 3 maanden een dyslexie verklaring en dus is er nog weinig tot geen rekening gehouden met de dyslexie) Heeft iemand ervaring met een school die dispensatie heeft verleend voor een vreemde taal? Weet iemand hoe deze regeling in de praktijk toegepast kan worden? Menno wil namelijk zelf heel graag verder op de HAVO.

    Alvast hartelijk dank! Groetjes Roelie

  • Monique

    Hallo,

    Bij mijn zoon op school moet je bij de HAVO minimaal 2 jaar Frans (met dyslexieverklaring) anders 3 jaar.

    Mijn zoon is om die reden naar de VMBO-T gegaan omdat hij daar wel dipensatie kreeg voor Frans in het tweede jaar.

    Bij ons op school moest het cijfer minimaal een 4 zijn om over te mogen want met een drie voor welk van dan ook blijf je zitten

    Volgens mij is het schoolgebonden en is er wettelijk niet echt iets geregeld.

    Succes Monique

  • vechter

    Het bevoegd gezag van de school heeft in bijzondere omstandigheden wettelijk de mogelijkheid om ontheffing te verlenen voor frans of duits.

    Dit is geregeld in artikel 26e lid 5 van het inrichtingsbesluit wvo.

    Ouders kunnen hiervoor een schriftelijk verzoek indienen, goed omschreven met de reden en zo mogelijk voorzien met een verklaring van een deskundige erbij.

    Helaas is dit geen wettelijk recht van ouders, maar een wettelijke mogelijkheid van de directie.

    Als die weigert kun je in pricipe niet zo heel veel.

    Je zou het verzoek neer kunnen leggen bij de medezeggenschapsraad, of een klachtenprocedure opstarten zie hiervoor: www.onderwijsklachten.nl

  • dirk

    Hoe kan ik aan een dyslexie verklaring komen want dan kan ik ook lekker dispensatie aanvragen voor dingen waar ik geen zin aan heb.

  • Roelie Molenaar

    Dirk,

    Kennelijk heb je geen enkel benul hoe het voor iemand moet zijn om dyslexie te hebben. Mijn zoon leert urenlang voor een toets maar door deze handicap beklijft het niet waardoor hij zware onvoldoendes haalt voor Frans. Je opmerking is bijzonder kwetsend.

    Roeliedirk schreef:

    >

    > Hoe kan ik aan een dyslexie verklaring komen want dan kan ik

    > ook lekker dispensatie aanvragen voor dingen waar ik geen zin

    > aan heb.

  • i. van sluiten

    Dank u wel Vechter,

    Ik ben het vechten na zowel tegenwerking, afwijzing, arrogantie en onbegrip inmiddels moe.

    Met het lezen van de berichten voel ik mijn boosheid echter weer opkomen.

    Inmiddels heb ik mijn zoon (Havo/VWO 2) met in maart 07 allemaal onvoldoendes voo de talen op een school die wat zij vermelden in de schoolgids niet waarmaken van school gehaald.

    Hij is overgestapt naar een school die ,naast de aanpassingen waar een dyslect recht op heeft faciliteert, ook voldoet aan randvoorwaarden zoals, kleinschaligheid, struktuur, duidelijkheid die minstens zo belangrijk zijn.

    Pas na de overstap naar de kleine school zagen wij pas goed hoe slecht hij inmiddels in zijn vel had gezeten. Wij schrokken hier erg van, dit was er toch langzaam maar zeker ingeslopen. Nu zien we hem weer de oude worden, de cijfers voor de talen zijn nu voldoende en waardoor de onzekerheid (ik ben dom)

    vermindert.

    Om hem nog meer te ondersteunen in zijn ontwikkeling zal ik , na het lezen van uw bericht,met de nieuwe school in m.b.t. de dispensatie voor een moderne taal in gesprek gaan.

  • vechter

    Wat fijn te lezen dat het nu beter gaat op de nieuwe school met uw zoon!

    Soms moeten ouders inderdaad de drastische stap wagen om hun kind over te laten plaatsen op een andere school.

    Die arrogantie en tegenwerking van management en docenten is mij helaas ook maar al te bekend.

    Ze gokken er op dat ouders zich dan uiteindelijk neerleggen bij het beleid van de school om ze zo het zwijgen op te leggen.

    Maar het is helaas nog steeds bittere noodzaak om strijdlustig te blijven!

    Ik ben benieuwd of het lukt met de dispensatie.

    Succes!!!

  • Rob

    Hallo Roelie,

    Mijn dochter heeft ook dyslexie. Precies hetzelfde probleem als jouw zoon.

    (Dirk is de moeite niet waard om op te reageren.)

    Mijn tip: doe je verzoek/eis om dispensatie niet mondeling, maar schriftelijk, direct gericht aan de directie.

    Verzoek om een officiele schriftelijke reactie. Ze zijn dan verplicht de regels erop na te lezen. Vooral als je argumenten gebruikt dat de overige leerprestaties ook verminderen doordat hij zich stuk bijt op Frans legt gewicht in de schaal.

    Gebruik formele taal, informeer jezelf goed en noem zo nodig dat je contact zult zoeken met de onderwijsinspectie of met de leiding van een scholengemeenschap.. Vraag ze ook om binnen een bepaalde termijn te reageren vanwege het belang dat je aan deze zaak hecht.

    Je zult zien dat er dan meer mogelijk is dan ze in een gesprek doen voorkomen.

    grt.,

    Rob

  • Maarten

    Beste vechter,

    wij hebben hetzelfde probleem met een zoon in HAVO 3 die vastloopt op Duits. In zijn dyslexie verklaring staat dat hij dispensatie voor Duits nodig heeft, maar zij weigeren. Ik heb het artikel (26e lid 5) opgezocht, maar hij geldt voor atheneum, niet voor HAVO. Kan hij toch ergens rechten aan ontlenen?

    Ik hoop dat je kunt helpen.

    Groet, Maarten