vergoeding

  • nats

    Ik heb mijn zoon laten testen op advies van zijn remdial teacher, blijkt dat hij nu behoorlijk dyslectisch is. Hoe kan ik dit bedrag vergoed krijgen van de zorgverzekeraar (IZZ), ik was in de veronderstelling dat ik het bedrag vergoed kreeg , mooi niet dus.

  • vechter

    Helaas pindakaas!!!

    Al jaren strijden we voor vergoeding van diagnose en behandeling vanuit de basisverzekering.

    Maar nog steeds snappen de dames en heren volksvertegenwoordigers in Den Haag niet dat niets vergoeden op termijn veel duurder is dan diagnose en behandeling te vergoeden zodat ieder dyslectisch kind op jonge leeftijd de juiste zorg krijgt.

    Maar volgend jaar heb je een leuke aftrekpost voor de belasting!

  • Monique

    De aftrek is allen voor mensen die weinig verdienen, je heb namelijk een bepaalde drempel die je toch zelf moet betalan

    Groetjes Monique

  • vechter

    Die drempel is sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel met z'n veel hogere premies voor de basis- en de aanvullende verzekeringen heel veel mensen al stukken lager geworden.

    En als je er dan nog niet aan komt, is het handiger om in hetzelfde jaar ook onkosten te maken voor begeleiding, hulpmiddelen enz.

    En als je er dan nog steeds niet aan komt, moet je niet zeuren, want dan verdien je genoeg om een dyslexietest uit eigen zak te bekostigen.

  • Henk B

    Oh, dus als je Jantje modaal bent of minder te besteden hebt dan krijg je het via de belastingdienst grotendeels vergoed. En als je veel verdient, dan kun je het toch wel betalen. Wat is dan het probleem? Dan hoeft Den Haag toch niets te doen?

  • vechter

    Het probleem is dat dyslexie sinds 1996 officieel een handicap is, maar nog steeds niet als zodanig door “Den Haag” erkend wordt.

    Dyslexie is al jarenlang een speelbal tussen de zorg en het onderwijs.

    Vandaar het maar steeds uitstellen van een voergoedingsregeling vanuit de zorgverzekering.

    En scholen hebben helaas te veel vrijheid om zelf hun budget voor testen en rt te bepalen.

    Ouders die het geld niet hebben, kunnen hun kinderen helemaal niet laten testen en begeleiden.

    Voor ouders die het geld wel hebben, zoals Nats, is het goed te weten dat ze mogelijk via de belasting nog iets terug kunnen krijgen.

  • wim

    als je bij je belasting aangifte aan voert dat het een chronische ziekte is heb je gelijk in de 700 euro vaste aftrek.

  • Mo

    Wat ik heb begrepen is dat het voor iedereen aftrekbaar is van de belasting tot een bedrag van € 781,= De enige die hier goed over kan informeren is de belastingdienst zelf.

    Groet Mo

  • Pien Hekkema

    Ik heb problemen om een daysispeler vergoed te krijgen. Telkens wordt er weer om een nieuwe machtiging of verklaring gevraagd.

    Stel dat je een daysisperler tweedehands (misschien sneller dan weer al die testen aflopen, en proberen te declareren)) op de kop kan tikken, hoe kom je dan aan de sxhoolboeken op cd ?

  • catharina

    beste Pien,

    dan is het handig om lid te worden van dedicon.

    daar kun je de schoolboeken op schijf krijgen.

    groetjes catharina