Dyslectie test

  • regina

    Vreemd dat men dit niet test op de lagere school je kunt dan veel eerder starten met ondersteuning en hulp. Op de middelbare school is men hier helemaal niet zo blij mee, vaak moet je dit dan ook zelf betalen en zonder dyslexie verklaring geen dispenserende maatregelingen. Het is juist van belang dat er zo snel mogelijk een diagnose wordt gesteld.

    Bij mijn dochter heeft men een officiele test pas gedaan nadat zij is gezakt voor het eindexamen en nu moet zij binnen een aantal maanden uit gaan zoeken welke methodes het best voor haar werken. Degene die de test heeft afgenomen snapt niet dat men dit niet veel eerder op de lagere school had gedaan. Hoewel de middelbare school zelf ook niet zo snel was. Mijn zoon is eind groep 5 al getest en is al heel snel geholpen met allerlei extra hulp en training.

  • Ingrid de Groot

    Het vermoeden bestaat dat mijn zoon van 8 dyslectisch is. School zegt dat zij de info aanleveren, maar dat wij zelf de test moeten aanvragen. Is dit zo en wordt dit door de verzekering vergoed? Waar moet ik op letten?

  • Terry van de Beek

    Klopt! Je kunt de zorgverzekeraar bellen en je kind aanmelden bij een onderzoeksbureau waar ze dyslexie kunnen onderzoeken. Dit kan bij een RID in de buurt, bij Tom Braams in Deventer, maar soms weet ook de school de weg. De zorgverzekeraar vergeod de kosten voor onderzoek en behandeling. De school levert 6 maanden begeleiding aan waarbij uw zoon 3x getoetst is. Het bureau waar ze onderzoek doen levert meestal een format voor de gegevens van de school aan. Succes!

  • Terry van de Beek

    Beste Chantal,

    Ga naar de huisarts en bespreek je zorgen met hem. Vraag hem je door te sturen naar een psycholoog voor onderzoek. Mogelijk worden de kosten vergoed door de zorgverzekeraar. Informeer daar eerst naar. Succes!

  • Gerarts

    ja dat klopt mijn zoon van 9 is vorig jaar getest,heb ik zelf moeten regelen via ziekenfonds.Ik weet niet waar jij woont maar ik heb alles bij "praktijk van waterschoot'kunnen laten doen ,hij is door hun getest en krijgt nu ook van hun 60 uur dyslectie les ,dit komen ze bij ons op school doen omdat ze met drie kinderen zijn.De testen en die 60 uur hulp word door het ziekenfonds vergoed.Informatie kun je bij het ziekenfonds vinden en bij van Waterschoot.Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen Groetjes Marlies

  • Irma Koolen

    Ik (17 jaar) ben op de bassisschool eind groep 6 getest op dislecxie, hier kwam duidelijk naar voren dat ik hier last van had en sinds dien heb ik hier veel hulp van gehad. Ik ben teon via school doorgestuurt naar een psygiator waar ik een hele dag allerlij testen moest doen. Als je die oficiele verklaring eenmaal hebt heb je er eigenlijk je hele leven profijt van want ook nu, ik doe mbo, krijg ik nog steeds hulp. Dus ik raad je wel aan om een test te doen, de doctor kan je ook doorsturen.