dyslexie VMBO dispensatie Duits

  • Nairam

    Wie kan ons helpen. Wij zijn ouders van een 14 jarige zoon. Zowel op de basisschool als op het voortgezet onderwijs zijn er testen afgenomen die wijzen op een dyslexieprobleem. Alleen hebben zij beide keren geen echte ‘stempel’ gegeven met Dyslexie.

    In elk verslag staat bijna 100% dylectisch is maar willen hem niet die stempel geven.

    Nu zit hij in het 2e leerjaar van de VMBO TL en loopt helemaal vast op de vreemde talen vooral Duits is moordend voor die jongen.

    Er is door ons al dispensatie aangevraagd voor Duits maar de Commissie Vrijstellingen laat wel erg lang op zich wachten. Ondertussen is het 3e rapport binnen en blijft hij zitten. Duits 3.4, Frans 4.2 en Engels 4.9.

    De andere cijfers varieren van 6.5 tot 8.4. Met de uitschieters voor Wiskunde en Economie.

    Hij wil graag de grafische kant op. Wat ligt er nog in onze mogelijkheden om te doen.?

    Hij heeft trouwens wel een dyslexie-pas van school, mag ook een D boven elke toets schrijven.

    Toch verwacht school een negetief advies van de commissie en wil hem aanmelden bij de Kaderopleiding.

    Deze is op een andere locatie en staat niet echt goed aangschreven. (ook uit eigen ervaring bij oudere zus)

    Kan iemand een lichtje schijnen op deze problematiek.

  • Yolanda

    Hoi

    Wat is 100% dyslectisch? En een stempel geven, je hoeft je er toch niet voor te schamen? Ik zou gewoon aan school vragen om op korte termijn een antwoord te geven.

    Groetjes

  • cora

    ik weet van mijn zoon (ook 14) dat je de vrijstellling vooraf moet krijgen, en niet tijdens/erna.

    de school moet dan voor vervangende uren zorgen tijdens de les die uitvalt.

    Luuk krijgt op het moment “huiswerkbegeleiding”,niet voor zijn huiswerk, maar dan om te leren leren..en dat doet zijn cijfers erg goed.

    Door samen met haar te leren is zijn frans nu naar een voldoende gegaan, en zijn duits gaat ook veel beter :).

    Het is bij een huiswerkbegeleidings-organisatie en niet via school,dus helaas wel prijzig, maar als het goed gaat, heb je het er wel voor over.

    Misschien kan je school overhalen met de argumentatie dat hij volgend jaar geen frans meer heeft….

    Er zijn ook TL-scholen waar ze helemaal geen frans geven…misschien ook bij jou in de buurt??

    sterkte

  • rens

    Heel erg moeilijk. om dit te lezen. wij hebben ee zoon die nu nog in de brugklas zit van havo vwo. Zal terug zakken naar vmbt omdat ook hij frans en engels dramatische maakt. Onder geen voorwaarde willen we dat hij nog verder zakt naar het kader. Zijn iq ligt boven het gemiddelde.Hij heeft wel een stempel, maar ook hij krijgt alleen vergroot en extra tijd en daar moet hij het mee doen. Dus erg veel maakt het niet uit. We hebben al heel wat gesprekken gehad om de talen vooral engels mondeling te mogen doen, maar als enig antwoord krijg je dat kunnen we niet doen er zijn meer kinderen die dit hebben. Je staat met je rug tegen de muur. Misschien is het een idee om hem buitenschool te laten onderzoeken. HEt is erg duur maar als ouders heb je alles voor hem over.

    Als hij dat eenmaal heeft moeten ze hem wel vrijstelling geven, want dat staat in alle papieren over dyslextie vanuit het ministerie van onderwijs. Ik hoop dat het zal lukken. Ik zou de eerdere onderzoeken mee geven. MIsschien is een 3e onderzoek dan niet meer nodig en geven ze het zo af. De prijs zal dan minder zijn neem ik aan.

    Succes ook een bezorgde ouder

    ligtpuntje het ministerie is er vanaf 2009 erg meebezig. Misschien kunt u ook hen aanschrijven.

  • Nijntjepluis

    Het is vaak een kwestie van de juiste ingang vinden… pas dan is er wat mogelijk. Zelf ben ik opgeklommen na het eerste jaar vmbo-tl naar havo, achteraf had ik dit nooit moeten doen. Eenmaal op de havo koste engels mij veel en veel tijd maar ook veel energie en dat leverde frustraties op.

    Bij sommige leerkrachten is het moeilijk om een ingang te vinden, en ik en de meeste jongeren praten niet gemakkelijk over hun dyslexie. Na een eerste poging volgt dan geen tweede.

    Uiteindelijk kwam mijn moeder in de supermarkt de adjunct directrice tegen, die kende elkaar nog van een aantal jaar geleden via het werk van mijn moeder. En raakte in gesprek met elkaar… zij is degene die er voor heeft gezorgd dat ik mijn luistertoets engels apart van de rest van de Dyslexie mensen mocht maken en zovaak mogelijk terug mocht spoelen als ik wilde.

    Iets wat al wel aangekaar was bij dyslexiecordinator van de school en de docent engels maar geen resultaat had. Ook keek zij naar mij om toen de uitslag bekend was informeerde ze hiernaar bij mij.

  • Jenny

    I searhced a bunch of sites and this was the best.

  • Valinda

    AFAICT you've covered all the bases with this anwesr!

  • Jacklyn

    You got to push it-this esstenial info that is!