Beste Simone,
nog bedankt voor je reactie.
Ik ben inmiddels begonnen met scannen maar het wil niet zo lukken. Misschien lees je dit berichtje nog en kun en wil je me wat op weg helpen? Heb jij een cursus gevolgd of heb je alles zelf uitgevogeld?
School wil graag word bestanden omdat pdf te langzaam opent en per bladzijde opslaan. Dit laatste lijkt me niet zo handig, als je een tekst hebt van een paar pagina's lijkt het me niet handig steeds een nieuw bestand te moeten openen. Ik scan met Abbyy finereader.
- via quicktask kies ik de optie ‘scannen naar microsoft word’
- resolutie staat op 300 dpi, kleurmodus op kleur, helderheid op standaard en papierformaat op a4.
- Ik kies eerst het voorbeeld en daarna scannen.
- Daarna krijg je dat scherm met die drie kleinere vakken. Afbeelding, tekst en daaronder nog een vak. Wat moet ik hier precies doen? Ik snap dat ik van een afbeelding een afbeeldingstype moet maken en van tekst een teksttype. Ik kan de volgorde aangeven maar moet ik nog wat met herkenningsgebied doen?
- In het vak tekst heb ik bij opslaan ‘exacte kopie’ ingesteld. Wat moet ik met de blauw gearceerde tekens doen? Moet ik verder nog wat aanpassen in het tekstvak?
- Als ik vervolgens het document opsla als wordbestand, het open en laat lezen door claroread word alleen de eerste regel gelezen. Dit staat niet ingesteld als optie, dus als ik dan met de muis voor de tweede zin ga staan leest 'ie ook niet. Als ik de hele tekst selecteer met de muis leest ie wel maar dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat de tekst wordt voorgelezen met het woord dat op dat moment gelezen wordt geel gearceerd zodat meelezen makkelijker wordt. Ik ben nu begonnen met begrijpend lezen voor groep 5, een boek met vrij veel kleur en afbeeldingen.
Snap je er nog wat van? Wat doe ik verkeerd? Ik hoop dat je dit nog leest en me wat tips wilt geven!
Overigens zijn ALLE tips van iedereen welkom uiteraard!
Dankdankdank…