Cito, NIO en schooladvies komen niet overeen

  • Guilaine

    Mijn zoon zit in groep 8 en heeft sinds groep 3 een dyslextieverklaring. We zijn druk bezig om alle open dagen van middelbare scholen te bezoeken, maar ik heb geen idee naar wat voor soort school of niveau ik hem moet sturen.

    De Cito-, Nio-score en het schooladvies komen namelijk niet overeen. De Cito geeft VMBO TL aan, de NIO HAVO/VWO en de school zegt VMBO TL met lwoo. Ik heb geen idee waar die lwoo op gebasseerd is, hij heeft namelijk geen gedragsstoornis of leerachterstand. De leraar is het met me eens, maar wil die lwoo niet van het aanmeldingsformulier af halen.

    Als ik het voor het zeggen zou hebben dan ben ik voor VMBO TL, maar dan wel op een Lyceum (daar is de leraar het trouwens ook mee eens). Ik heb het idee dat hij op een VMBO school te weinig uitdaging zal krijgen en dat het van daaruit moeilijker is om door te stromen naar de HAVO. Maar goed, zolang die lwoo op het formulier blijft staan zal het heel moeilijk worden om hem op een Lyceum te krijgen.

    Kortom, ik weet even niet wat wijsheid is. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie.

  • Hetty1971

    Hoi,

    Ga voor je gevoel, dat is vaak het enige juiste.

    Succes!!

    Groetjes Hetty

    (ik zeg dit uit ervaring)

  • Monique de Mol

    Beste Guilaine,

    ik zou toch ook gaan kijken op een categoriale mavo.

    Toevallig heb ik net zo'n zelfstandige mavo bezocht in Maarssen waarbij leerlingen veel begeleiding krijgen

    als dat nodig is. Ze leren in de brugklas hoe ze huiswerk moeten inplannen en er zijn drie extra uren ingepland waarbij ze individuele hulp kunnen krijgen van een vakdocent, als ze moeite hebben met bepaalde leerstof.

    Voor snellerende leerlingen is het mogelijk om in drie jaar tijd het mavo-examen dus vmbo-tl te doen.

    Het succes van de school is groot; de meeste leerlingen gaan door naar de havo of mbo.

    vriendelijke groet Monique

  • Kalyn

    It's really great that popele are sharing this information.

  • Digger

    A good many vlaualbes you've given me.

  • hzxmwsblhyn

    4vg8CW , whgcxqwfxqrs, gjasuyaqbkzg, http://jxhjroiuabmo.com/