Bij wie kan ik hiermee terrecht !!!!

  • Judy

    Mijn dochter heeft dyslexie….Dit vermoeden kregen wij al vannaf groep 3 waar ze moest blijven zitten. In groep 2 is er iets gebeurd door een onderwijzeres wat het vertrouwen van mijn kind ernstig heeft aangetast, ik kan hier verder niet over in detail treden maar het was niet normaal…Door dit incident heeft mijn kind dus weinig vertrouwen in onderwijzers en in combinatie met dyslexie maakt het dit heel moeilijk….Ze hebben tot groep 6 ( vorig jaar) niet gelooft in haar dyslexie, toen is ze uiteindelijk getest en het was voor ons natuurlijk geen veraasing dat het zo was….voor de school wel. Die ene juffrouw heeft er namelijk voor gezorgt ( na de klacht van ons richting haar ) dat mijn dochter bij iedere leraar het pispaaltje was, en in plaats van bezig te zijn met het bij brengen van de leerstof werd er alleen maar getreiterd…

    Er is geen concreet handelingsplan, zij zeggen van wel maar ik heb er nog nooit een gezien…Ik heb haar een keer naar huis moeten halen omdat ze haar werk niet af had en ik moest thuis maar vragen waarom ze het niet af had….ze snapte het gewoon niet !!!!! Ze wordt op de gang gezet, en meerdere van dat soort praktijken…NU komt het, ze kregen twee weken geleden een oefen entree toets, mijn dochter had hem slecht gemaakt, moest vervolgens mee met de IB-er en sleepte haar weer mee naar de directeur ( kind van 11), en daar werd letterlijk gezegd door ib-er tegen directeur :“ze heeft haar best niet gedaan op die toets”, Directeur : “wat voor niveau heeft ze dan ”….IB : Ze kan naar geen enkele vervolgopleiding !!! Daar kwam mijn dochter mee thuis en mijn haren stonden overeind….Deze week rapport met daarop letterlijk": Je doet je best ga zo door !!! Een uur later ligt er via de post een brief op de mat of we maandag bij de Directeur op gesprek willen komen over het gedrag en ontwikking van mijn dochter, erg dubbel vinden jullie niet….Ik heb een officiele dyslexie verklaring, maar er word geen hulp geboden en ze wordt alleen maar getreiterd door onderwijzers en hun houden elkaar de hand boven het hoofd….weet iemand bij wie je dit soort klachten moet melden…Ik krijg de indruk dat wij maandag te horen krijgen dat ze van school af moet (ben die school sowieso beu)…maar dan alleen maar ondat hun mooie cijfertjes naar beneden zakken op de prestatielijst….in haar klas zit namelijk zeker 80 % beneden het geen wat ze moeten kunnen in groep 7….Wie heeft er raad ?????

  • vogel

    Ik zou de onderwijs inspectie in schakellen en haar fijn vertellen hoe ze met je dochter omgaan.

  • jaap

    Geachte Judy,

    Mijn zoon heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik heb hem op een instituut gebracht die helpt bij dyslexie.

    Na een paar jaar is zijn dyslexie minder geworden.

    Wilt u meer informatie dan kunt u mij altijd een mailtje sturen. (jaap_410@hotmail.com)

    gr ,

    Jaap

  • Wilma

    Beste Judy<

    Je schrijven over de problemen zijn aangrijpend.

    heb je inmiddels een stap kunnen zetten in de goede richting?

    Klachten gaan in volgorde naar vertouwens persoon van bestuur of stichting, leerplichtambtenaar en inspectie van de regio.

    Daarmee is echter het echte verdriet niet opgelost, aangezien je opzoek bent naar de juiste plek om te werken aan het welzijn van je kind.

    Dat is niet eenvoudig!!!

    Het school systeem is er voor de gemiddelde leerlingen. Als ouder zul je zelf de onderste steen boven moeten halen om het beste te vinden voor je kind.

    Zelf werk ik onder andere met Methode de Haan voor taalzwakke en dyslectishe kinderen ( zelfs leerlingen in het middelbaar onderwijs hebben er baat bij)

    Als je de moed hebt kun je dit zelf thuis trainen met begeleiding van het Istituut of er wordt een remedail teacher toegewezen in de regio.

    Vaak is er al veel meer aan de hand, precies zoals je zegt. Doordat al die laagjes daar nog eens boven op zitten wordt het nog eens extra lastig om de dyslexie te helpen.

    Dat er iets moet gebeuren is duidelijk.

    Probeer zo snel mogelijk actie te ondernemen, die aansluiten bij leervraag en emotionel hulpvraag van je dochter.

    Groet, Wilma