Nio toets en dyslexie

  • Iris

    Mijn zoon gaat binnenkort zijn nio toets maken op een basisschool waar ze niets tot weinig met zijn dyslexie doen, en ik heb een officiele verkaring…..Nu ben ik bang dat ze hem dus ook geen aangepaste uitgave van de toets geven, ze beloven daar van alles maar als puntje bij paaltje komt niets, maar die vergrote toetsen zijn beschikbaar voor kinderen met dyslexie…..Als dit nou het geval is mag ik dan de toets ongeldig laten verklaren of eisen dat hij hem opnieuw mag maken….????? Wie heeft hier ervaring mee…..er is wel al gezegd dat als hij de nio slecht maakt hij ook geen cito mag doen en dus automatisch praktijkschool moet volgen hierna…………….

    Groetjes Iris.

  • Solange

    De NIO toets blijft het zelfde of het nou wel of niet vergrote letters heeft. De vraag is heeft hij dat echt nodig, want door die vergrote letters lijkt die toets ook 2x zo groot en dat kan tegen staan.

    Je hebt een verklaring dus als je zoon er echt baat bij heeft dan moet je er op staan.

    Verder is de NIO een intelligentietest, dus als hij echt extreem laag scoort dan zal hij het op de CITO niet veel beter doen. Ik vermoed dat de school hem dan een teleurstelling wil besparen. Maar ik geloof niet dat de school hem kan verbieden om toch de CITO te maken.

    Ik heb een zoon van 14 die sinds groep 3 een verklaring heeft en elk jaar moet ik weer vechten voor zijn rechten, niet alle docenten begrijpen wat dyslexie inhoud. We maken er tegenwoordig een sport van om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Behalve de standaard dingen zoals extra tijd, niet op spelfouten letten en bijles, mag hij voor sommige vakken minder huiswerk maken en gebruikt hij een laptop op school.

    Voor dyslecten zijn er veel mogelijkheden waardoor ze beter mee kunnen draaien op school, zoek uit wat voor jouw zoon zou kunnen werken en eis vervolgens van de school dat ze er aan mee moeten werken.

    Tot slot, er is niets mis met een scholing die meer op praktijk gericht is. Zeker als je zoon daar misschien beter op zijn plek is dan een theoretische leerweg. Of de leerweg nou Mavo, Havo, Vwo/Hbo, Universiteit is of Vmbo, Mbo, Hbo, Universiteit, hij komt er toch wel!!!

    Succes !!!