erg lang maar lees maar

  • suzanne

    hoi ik ben zelf ook dycelecties

    ze hebben het pas dit jaar ondekt en dat was in de 4de

    ze hebben mij gezecht dat ze het al op de basischool hadden moeten ontdekken

    maar dat is dus niet gebeurd

    toen ging ik naar de hogere school

    daar hadden ze me getest op dycelexi en ik had het niet ik had ivbo nieuvo ze hebben me toen wel vbo laten doen

    toen ik mijn rapord kreeg zijden ze dat ik een klas hoger ging omdat ik hoger had gescoort dan ze hadden verwacht

    ik ben toen naar een hogere klas gegaan

    naar dat jaar moesten we richting gaan kiezen

    ik had metaal techniek gekoozen

    nou naar een andere school gegaan

    daar twee jaar metaal gedaan en wat bleek ik was heel goed haalede de hoogste punten zat gemiddeld op een 9

    met de andere vakken ging het wat minder

    laatste jaar 4de kwam mijn engels leerraar er achter dat ik wat slecht schreef dat ik dus letters omdraaide

    toen hebben ze mij getest

    daar lang opgewacht en de uitslag was dus dat ik dycelexies was

    ik had een lees nievo van groep 7 en onthouden was moeilijk bij mij alleen wat ik zag onthield ik

    iut boeken leeren had geen zin had moeilijk heden met taalen uitspreeken en schrijven kan zelf niet eens nederland praten zonder fouten

    ik heb ook best wel veel ruzie gehad met mijn vriendin hier over omdat 9ik niet goed kon schrijven

    mijn moeder kreeg een gesprek met die vrouw die me getest had toe vroeg die of er bij mij in de familie iemand zat die dit ook heeft

    mijn moeder zij dat mijn oma analfabeet was

    wat ik zelf niet weet dus het lich ook in de familie

    ik ben gelukkig wel geslaagd zelfs beeter al we hadden verwacht en ik ga ook door in mijn metaal

    maar wat mijn vraag is zijn er meer mensen die dit probleem hebben dat ze er heel laat achter zijn gekomen en die er verder niet wil geholpen worden want ik wil het gewoon laten zo hoe het nu is ik vind dat mensen me moeten neemen zo als ik ben zijn er nog meer mensen die er zo over denken dan hoor ik het graag

    sorry dat het zo lang verhaal is maar ik leg het gewoon graag zo uit maar je doie en hop veel reacties suzanne

  • frans

    Beste Suzanne dat je er laat achter komt komt veel meer voor,

    ook dat het bij de eerste test er niet uit komt.

    Bij mijn in de familie komt het ook veel voor ,broers zussen neven en nichten.

    Dat je er niets aan wil doen kan ik in komen.

    Vroeger had je een voor keur spelling en ik zij altijd wacht maar over een tijd schrijf je het zelfde als ik .(buro ,kado ezt)

    Ook is het zo dat als je het niet voor 100% wilt veranderen het ook nooit lukt.

    Ik denk dat voor alles een tijd is .

    Mischien vind je het over 15 jaar wel nuttich.

    Dat was bij mij ook Op mijn 20ste wilde ik er niets aan doen .

    en op mijn 35 ben ik er toch wat aan gaan doen.

    Voor mijn werkte het beste dat wat ik zelf had bedacht

    groeten frans

  • suzanne

    zou je mij dan kunnen uitleggen wat ze dan precies doen want ik zou het wel leuk vinden om einelijk eens foutloos te kunnen schrijven maar heb er zelf heel veel aan probeeren te doen maar mij lukte het niet en ik denk dan wat mij niet lukt lukt hen toch ook niet

    maar wel bedankt dat je mijn verhaal hebt geleezen o ja ik ben trouwens 16 en ze zeggen dat het ook best kan dat het vanzelf weg trekt is dat zo???

  • gaby

    dislexie gaat nooit weg, het is een aangeboren iets.

    het wordt wel minder omdat je er mee omleert gaan, en dan vanzelf handigheidjes ondekt.

    bij mij is het pas dit jaar ondekt en ik ben 20, ik heb een lichte vorm.

    frans heeft inmiddels heel veel ervaring ermee en die kan je gelukkig een hoop vertellen.

  • frans

    Beste Suzanne wat ze bij mij gedaan hebben valt in twee delen uit een .

    Eerste deel was een standaard programma om op niuew de regels te leren

    Klanken om zetten in letters letter dief sstam+t en dergelijken dingen.

    Dit werkte niet zo goed ook al deet ik erch mijn best.

    Toen kreeg ik een anderen ortopedagoog.

    Voor mijn was dat gunstig.

    Wand toen heb ik gelijk eisen gesteld.

    Zo iets als we maken een lijst met wat je moet doen om een woord goed te schrijven.

    ook dingen als niet tegen over elkaar zitten als ze met je mee lezen was een verbetering.

    Kort om ik had veel in tebrengen in hoe en wat we deden .

    Het was ook een geluk dat het een nieuwe Ortedagoog was

    Ik weet dat ze in Nijmegen op de Universitijd veel aan passingen hebben.

    Blauw papier met gele letters

    Ook een prisma bril helpt ook

    Maar echt fout loos schrijven zal ik ook nooit leren .

    Mijn stelling is als ze het snappen is het goet .

    veel sterkte met de de studie

  • esther

    Ik ben nu 19. Toen ik op de basisschool niet goed kon meer komen kreeg ik alleen maar bijlessen die niks hielpen en de leraren en leraressen zeiden altijd niet letterlijk maar toch dat je dom was. Toen wilde ik niet meer naar school, en niemand snapte het. Iedereen zei dan ze leert zeker niet of zo of geen zin. En dan moet je iemand uitleggen dat je wel leert. En ieder jaar zeiden ze wij denken dat ze blijft zitten en ieder jaar ging ik over. Het laatste jaar zeiden ze wij denken aan het ivbo. Ik wilde dat niet omdat ik wist dat ik het vbo ook kon en ze wilde mij laten zitten en toen zijn mijn ouders nee nu gaat ze naar het vbo. En toen ik daar op school kwam begon het weer 1ste jaar denk dat ze blijft zitten, 2de jaar ook. Maar toen ik in de 3de van het vbo zat werd het ontdekt. Eindelijk ik was niet dom, gewoon dat je weet wat het is. Het is niet leuk maar toch een op luchting. Ik ben toen blijven zitten, wat ik natuurlijk niet echt leuk vond. Maar op school kwamen we aan met een soort van “curus”, dan denk je ik word zometeen een buitenbeentje omdat ik daar naar toe moet. Want ik dacht dat ik de enigste was van de school was natuurlijk niet. Ik ben toen naar een “curus” gedaan wat mij heel erg heeft geholpen. Ik ben toen wel geslaagd voor mijn vbo diploma. En nu doe ik helpende in de verzorging nog een paar maanden en hierna ga ik spw doen, sociaal pedagogisch werk in het onderwijs. Om te laten zien dat kinderen nooit dom zijn maar altijd gewoon zijn net als iedereen.

    Dat is mijn ervaring, dus ook dat ze er laat achter zijn gekomen. Als je meer wil weten of iets anders dan kan je altijd mailen esther@the-boss.com.

    groetjes

    esther

  • gaby

    He esther

    goed van je meid.

    ik heb zelf ook vbo gedaan (om andere reden)

    en heb net vorige maand mijn SPW afgerond.

    ga niet naar het Drenthe College, die school vergalt je leven.

    ik heb het daar ook gedaan en ze houden alleeen rekening met hun zelf,

    SPW is opzich een hele leuke opleiding je leert heel veel dingen.

    ik ga straks proberen om als onderwijsasisstente aan het werk te gaan.

    en ik ben bezig om een kinderdagverblijf op te zetten.

    het maakt niet uit hoe hoog of hoe laag je opleiding is.

    MAAR JE DOORZETTINGS VERMOGEN

    ikw ens je heel veel succes en plezier.

  • suzanne

    bedankt allemaal voor jullie reactie

    ik vind het heel leuk dat jullie dat voor mij doen

    maar ik heb zitten denken voor een curses en ik zie er echt op tegen ik moet nu ook nog door leren omdat ik nog geen 18 ben en ik zie daar ook tegen op ik vind school heel leuk maar het leren met boeken enzo dat valt me heel erg tegen

    mijn probleem van mijn decelexy is dat ik het niet kan onthouden wat ze ook doen ezelbruggetjes helpen niet en noem maar op zelfs de naam van mijn vriend onthield ik niet in het begin en veel mensen stooren zig daar aan ook al weten ze dat je decelexy hebt mijn vriend die help me wel heel veel dat vind ik wel fijn

    en gelukkig zijn er zo meer mensen net als jullie bedankt

    o ja nog een vraag

    als ik iets moet regelen bijvoorbeeld een afspraak maken en zo durf ik dat nooit kan dat ook aan mijn decelexie liggen?

  • frans

    Beste suzanne het komt heel bekent voor.

    Bij ons thuis heet dat gewoon vergeten .

    probeer eens dingen te regelen zonder afspraken te maken .

    Namen vergeten doe ik ook ,maar de verhalen die bij de mensen horen weet ik mestal wel ,

    Toen ik jong was en wel eens op een groeps reis was ,wist ik ook nooit wie welke naam had . later ben ik dat op gaan schrijven met het verhaal er bij .

    Dat hielp bij mij .

    Zoek zelf er iets voor .

    groeten frans

  • Esther

    Beste Frans,

    Kan je aan mij vertellen wat je er aan hebt gedaan??? Ik heb de fout gemaakt om ondanks mijn dyslexie, secretaresse te worden.Ook ik ben nu 35 en er heel erg mee bezig. Ik weet pas vanaf mijn 18e dat ik het heb en ik ben er nu pas aan toe om er iets aan te doen. Alleen WAT???? Wat helpt???? Alle cursussen kosten klauwen met geld en weken vrij nemen van het werk kan toch ook niet.

    Heb jij ideeen??

    Esther