voordelen van dyslexie

  • Ad

    Hoi allemaal,

    Wie weten de voordelen van het hebben van dyslexie ???????

    Bij mij is het de creatieve kant en het beeld denken.

    Ik ben benieuwd wat dit bij andere is.

    Groetjes Ad

  • Tiemen

    Nou , ik zelf ben heel goed in onthouden maar ik zie het echt niet als een voordeel op dislecties te zijn heb er toch nog altijd veel last van en zeker in mij opleiding.

    Nou ik denk dat het laatste ook nog wel eens stuk bij mij zelf ligt , heb het vroeger altijd moeten uitzoeken en dat wil ik nu ook nog altijd zelf doen.

    Vooral met verslagen schijven zit er uuren aan en dan staat er bijna nog niets op papier.

    En hoe later op de avond vooral als ik moe begin te worden hoe chaotischer het schijven wordt.

  • Nellie

    ik kan niet zo 1 2 3 voordelen opnoemen,

    met 1 dyslectische man en 2 dyslectische dochters in huis kan ik niet zo snel iets bedenken, ze zijn wel alle 3 creatief, dat is een pluspunt, maar verder…

    bij haast alles wat je doet komt lezen en schrijven kijken, en als ik alle correspondentie van mijn man moet voorlezen omdat het hem zelf niet lukt…. en alles regelen dus eigenlijk op mij neerkomt…, kinderen helpen met huiswerk, noem maar op,

    sorry ik zie geen voordelen.

    Nellie

  • henk

    goed gezichten onthouden.

    onthouden in het algemeen gaat beter.

    goed kunnen luisteren. creatief.

    beter weten om problemen op te lossen.

    scherp van geest zijn en dat goed in woorden kunnen omzetten. want ja schrijven is een probleem.

    doorzettingsvermogen.

  • Mia

    Bij ons (man en zoon) is het geheugen juist een groot probleem.

    Ze hebben beiden een geheugen als een zeef.

    Dit is ook 1 van de grootste problemen bij de studie van mijn zoon.

    Ik heb ooit hier op dit prikbord er wel eens vragen over gesteld en toen bleek dit veel voor te komen.

    Creatief, ja dat zijn ze wel maar je kunt er niets mee.

    Opleidingen die veel creatief talent vereisen zijn veelal HBO.

    Voor de meeste dyslectici niet haalbaar vanwege de talen.

    Iets goed in woorden kunnen omzetten is ook een probleem, doordat ze amper lezen is hun woordenschat erg beperkt.

    Bij ons dus alleen maar nadelen!

    Mia

  • joke

    Hallo,

    Mijn zoontje is wel goed in een aantal dingen, maar ik vind het soms te ver gaan om te zeggen dat het door de dyslexie komt. Hij is verbaal heel sterk, voor z'n spreekbeurten haalt hij een 8 1/2 en een 9. Onthouden kan hij heel goed als iets hem interesseert en als hem dat vertelt of voorgelezen wordt. Ook beeldmateriaal (plaatjes, t.v., in het echt iets zien) helpt bij het onthouden.Z'n woordenschat is best wel uitgebreid (door voorlezen, t.v. kijken enz.)

    groetjes,

    Joke

  • jermen

    Hoi Ad

    Ik denk als je eenmaal volwassen bent je bij je zelf wel de "voordelen

    " van dyslexie of andere kanten van je zelf kunt zien maar voor kinderen die in deze maatschappij leven van nu het heel moeilijk is.

    Mijn zoontje kan bijv goed met zijn handen werken maar ja de schooltijd met al zijn frustaties moet hij wel doorkomen wil hij ergens aan de bak komen als hij ouder is.

    jermen

  • stef

    creatief is een breed en ruim begrip, ik zelf ben creatief maar juist niet met kurk zal ik maar zeggen.

  • henk

    creativiteit wordt altijd gezien in het licht van kunnen tekenen, beeldhouwen en kruk. maar creativiteit is veel meer dat dat, wat denk je hoe je voorgelegd probleem oplost.

  • stef

    creatief staat voor mij meer van hoe je denkt en hoe je aan je denken uiting kan geven!