heel goed lezen,slecht schrijven en spellen

  • hendrik

    ons zoon is nu 11jaar een levenslustige en sociale jongen,om een lang verhaal kort te maken, na 2.5jaar problemen op een basis school, en een 1/2jaar op speciaal onderwijs,welk goed gaat.Hij is onlangs op dyslexie onderzocht voor de tweede keer ! hij heeft ook adhd geen agressief vorm!.Wij als ouders hebben,met een gegrond reden, telkens aangeven dat dyslexie ,al in het begin,de reden kon zijn van de problemen.

    Vraag1: Gaat goed lezen samen met slecht schrijven en spellen bij dyslexie?

    Vraag2: Had een vroegtijdige constateering zijn achterstand met schijven en spellen

    nu,beperkt kunnen worden?

    Hij is overigens behoorlijk dyslectische bevonden!

    Graag een objektief mening.

  • Monique

    Ik ken verschillende jongeren die dyslectisch zijn en erg goed kunnen lezen (zitten op VWO) waar het schrijven en spelling wat minder gaat.

    Mijn zoon leest erg langzaam, wel goed maar ver beneden de norm.

    Hij is sinds een half jaar dyslectisch verklaard en leest nu met een daisy speler, wat hem ontzettend helpt.

    Of een vroege constatering had geholpen weet ik niet, ik verwacht van wel want dat had mijn zoon eerder een daisy speler gehad en een veel hogere woordenschat gehad.

    Nu kan hij wiskunde op vwo niveau en talen op vmbo-T ninveau.

    Best wel jammer dat dat bij ons ook niet eerder bekend was want dan hadden we hem eerder kunnen helpen.

  • henk

    ik kan redelijk goed lezen. maar het hangt ook nog af in welke gemoed toestand je bent. dyslexie is niet alleen niet goed kunnen lezen of schrijven. het is ook goed kunnen “horen”. soms kan het zijn dat je wat anders hoor dan dat gezegd wordt. en dat heeft niets te maken met een slecht gehoor.

    ja als het eerder geconstateerd had geworden had hij wat beter met schrijven kunnen zijn. weet wel hij kan er niet van genezen.

    maar maak er geen groot probleem van accepteer het, je bent er niet minder om. en elk nadeel heeft zijn voordeel. hij zal beter kunnen onthouden, zoals een blinde beter kan horen, compenseren wij het schrijven met beter verbaal zijn. dat adhd dat wordt al heel snel gezegd als iemand wat druk is. ik ben nu 43 jaar en een oud leraar zij dat ook over mij. als wij in onze tijd geweten had dat adhd bestond hadden wij jou ook in dat hokje gestopt. maar ik was eigenlijk de klas ver voorbij. ik ben hoogbegaafd.

    dus misschien verveeld hij zich wel omdat hij de stof beter opneemt.en wat doen mensen die zich vervelen?

    bedenk dat mensen met dyslexie een hoger iq hebben. laat hem daar ook eens op testen.

    zie toe dat hij wel tot zijn recht komt ondanks zijn “handicap”.

  • Isa

    Hoi Henk,

    Het is toch niet zo dat alle mesen met dyslectie een hoger IQ hebben? Of bedoel je een hoger IQ dan dat het lijkt.

    Ik heb bij mezelf juist dat ik beter kan schrijven dan lezen.

    als ik schrijf en een woord niet weet, draai ik een filmpje terug in mijn hoofd naar het moment dta ik het woord voor het laatst gebruikt heb dan zie ik het voor me, bijvoorbeeld op het schermpje van mijn telefoon, en dan weet ik het.

    Lezen is voor mij veel moeilijker. vooral het tot me door laten dringen wat er staat en de tekst “begrijpen” ook lees ik veel dingen verkeerd en zie de lettertjes dansen.

    Mijn ogen zijn gewoon goed dus daar kan het niet aan liggen.

    iIk heb om deze reden ook een gruwelijke hekel aan lezen. dit geeft erg veel problemen op mijn werk. En vooral op mij interne zelfstudie. Ik heb helaas geen officiele verklaring dus denk niet dat ik rechten heb al ik om aan passingen vraag.

  • henk

    Nee Isa, het is niet een wet van mede perzen dat iemand met dyslexie automatisch een hoger iq heeft, maar over het algemeen is dat wel het geval. ga jezelf maar na, wat doe je als je ergens niet op kan komen. je bedenkt andere mogelijkheden om toch bij het doel te komen. Dat is intelligentie.Men denkt altijd dat intelligent te maken heeft met het feit dat je de universiteit door lopen hebt. Nee, intelligentie heeft te maken met hoe je denkt, hoe los ik een probleem op. Denk na over oorzaak en gevolg. Wat brengt mijn actie teweeg. Dat is intelligentie. Creatief denken. Niets meer en niets minder. Dat andere is aangeleerde intelligentie (daar zit den haag me vol).

    Dat je geen officiele verklaring hebt en dat men je daarom niet wil accepteren dat je het hebt, zegt meer over hen dan over jou. Wees er gewoon eerlijk over dat je het hebt, dat maakt je niets minder. Dan weten ze dat je tijd nodig hebt om ergens op te reageren. Dat even moet vallen. Dat je dan een beter en oprechte antwoord kan geven. Anders reageer via je emotie en dat is dan niet altijd goed omdat je het niet goed hebt gehoord. er is nu eenmaal een vetraging tussen de enen hersenhelft en de andere. en als je moe bent is dat erger.

    Waarom zou je geen rechten hebben, nogmaals wees er eerlijk over.

  • Isa

    Hoi Henk,

    Ik begrijp wat je bedoeld. Bij mij is het nooit opgevallen dat ik dyslectiesch ben omdat ik overal ezelsbruggetjes voor heb, of om ergens andere woorden voor te zoeken. Ik denk dat het zo is dat bij een intelligenter iemand het minder snel op zou vallen dan bij een minder intelligent iemand. Nou wil ik mezelf echt niet de hemel in prijzen. Maar ben wel blij dat ik nu weet dat er met mijn intelligentie niets mis is. Ik heb jaren gedacht( nu nog ook wel enes) dat ik dom was enzo. vergeleken anderen lijt dat ook wel eens zo omdat ik op heel veel woorden niet kan komen een zin van mij bestaat voornamelijk uit “dinges”. En natuurlijk veel problemen heb met lezen. hier heb ik echter weinig compensatie voor gevonden, tja hoe doe je dat met lezen??!! Ik heb er wel zo'n gruwelijke hekel aan dat ik ook nooit zin heb het te oefenen. het is voormij heel vermoeiend. Dit vind ik erg jammer omdat ik graag wil leren en informatie in me op wil nemen!! maar met alleen een studieboek en verder geen lessen is dit heel moeilijk voor mij. vooral het toepassen op mijn werk van het gene wat ik in theorie heb geleerd. Als ik gewoon een practijk voorbeeld heb, leer ik juist ontzettend snel, of als iemand het uitlegd. hiervoor zijn helaas op mijn werk, voor die studie geen mogenlijkheden.

    Het laatste wat je schrijft klopt jah, ik zou een vrag dan even op willen schrijven om er nog even overna te denken en dan zou er iets zinvols uitkomen. heel vaak heb ik het gevoel, na een gesprek of discussei dat ik niet gezegd heb wat ik eigelijk wilde zeggen…

  • henk

    Hallo Isa,

    van dat het leren. dat herken ik wel. helaas heb ik ook met pijn en moeite de mavo doorlopen. maar als beter begeleid was dan had ik verder geweest dat weet ik zeker. m.n. voor alle mondelingen exames haalde ik hoge cijfers.

    wat je kan doen is via de huisarts zorgen voor een verklaring. voor sommige curcussen kan je mondeling examen doen. of men geeft je meer tijd, dan gewoonlijk. maar maak er geen hals zaak van, er zijn mensen die hebben honderden diploma's en die komen er ook niet. ik heb een collega gehad, voor twee maanden, die had de TH gedaan (dit is echt gebeurt) die kreeg een kast niet open. Hij kreeg het advies die kast op zijn kop te zetten want het gebeurde wel vaker dat die niet open ging. Hij ging dat doen, zo'n archief kast. Nu jij weer!

  • Isa

    Hoi Henk,

    Ik dacht dat je voor een verklaring perse een uitgebreid onderzoek moet doen. En dat het niet vergoed wordt. Maar het is iniedergeval wel een idee er een keer mee naar mijn huisarts te gaan.

    Wel grappig van die collega! ik zeg ook niet dat diplomas iest over iemands intellignetie zeggen. maar het is wel zo dat mensen met diplomas vaak niet onderaan hoeven te beginnen. met die diplomas hebben ze zichzelf al “bewezen” ik moet dat doen door middel van me om hoog te werken doen. Het is alleen jammer dat ik zo weinig zelfvertrouwen heb. omdat ik dus veel fouten maak wordt dit ook niet veel beter, en het beeld wat mijn collegas van mij hebben dus ook niet. Daarom wil mijn carrierre (zoals ik die uit gedacht had) helaas niet lukken.

  • henk

    Hallo Isa,

    Dat van die zelfvertrouwen dat snap ik, maar weet je wat je eens moet doen. Zet eens eerlijk en oprecht om een stuk papier wat je wel en wat je niet kan. vraag aan een goede bekende, je moeder of als je een partner heb, om dat ook te doen over jou. je zal versteld staan wat je kan. echt.

    en dat je collega's je klein houden omdat ze zien dat je eigenlijk beter bent, maar doe jou eigen onzekerheid lopen ze over je heen. (waar haal ik dit vandaan) maar wees sterk, je bent zo wie zo creativer, en cratief staat niet alleen voor potjes kleien, maar het vinden van oplossingen bij een probleem.

    Waarom wil je een stempel voor wat je weet. Cruijff zei het al maar het is een waarhioed als een koe, elk nadeel heeft zijn voordeel. ga de voordelen zien. zie het niet als handicap, maar als een gave. denk daar maar eens over na.

  • isa

    Ja dat is allemaal waar, alleen ben ik pas 21 en meot het allemaal nog gaan ontdenkken. denk ik

    ik ondervindt er nu alleen nog problemen van en vooral het beelddenken. Ik ben wel altijd degene die met het beste oplossign voor een probleem kom. omdat ik niet met te veel omwegen denk zeg maar. daarmee verras ik mijn collegas ook welweer. Ook ben ik niet alleen cretaief in die zin, maar ook in de zin van tekenen. Ik ben heel goed in tekenen omdat ik beelden driedemensionaal in mijn hoofd kan zien en deze op papier krijg. ik heb een tijd niet getekend maar ben er nu weer vollop mee bezig!

    Tuurlijk heeft het voordelen maar ik zit er nu ff mee…zal wel over gaan ooit